Mária Terézia 1751-ben meglátogatta bizalmasát, Grassalkovich Antalt, és megcsodálta annak új, épülő kastélyát Gödöllőn. Erre az ünnepi eseményre emlékeztet máig is a Királydombi pavilon, amely tulajdonképpen egy fényképalbum Magyarország királyai és a honfoglaló vezérek képeivel. (Igaz, a megvert császári sereg katonái az isaszegi csata után dühükben szétszabdalták a pavilon képeit, köztük a saját uralkodóik portréját is 1849 tavaszán, de a pavilont 2004 novemberére felújították, és a képeket is rekonstruálták.) Képek, festmények, műtárgyak nem hiányozhattak ebből a főúri környezetből a kiegyezés után sem, amikor a kastély I. Ferenc József és Erzsébet királyné pihenőrezidenciája lett. De hogy milyen emlékeket őriznek a falak a XX. századból, amikor szovjet laktanyaként, majd szociális otthonként funkcionált az épület, arról szomorú képet nyújtott lassú pusztulása. Rekonstruált formájában jelenleg múzeum és rendezvényközpont működik a Gödöllői Királyi Kastélyban; az épületegyüttes kiegyensúlyozott arányairól, tágas és reprezentatív tereiről az is képet alkothat, aki épp csak megpihen a kastélyt körülölelő, ingyen látogatható parkban.
Magyarország egyik legnagyobb barokk kastélyának története nem egyedülálló: sok hazai magángyűjtemény, képtár szóródott szét vagy semmisült meg mindazzal együtt, ami a nemesi és nagypolgári otthonok díszéül szolgált. Bútorok, porcelánok, szőnyegek, ezüsttárgyak, szobrok váltak egy csapásra „bűnjellé”, amikor a kommunista rendszer intézkedései arra kényszerítették a gyűjtőket, hogy megváljanak műtárgyaiktól. A második világháború utáni időszak a legjelentősebb cezúra a magyarországi műgyűjtés történetében. A szocialista ideológia a műkereskedelmet az 1960-as évektől a tűrt kategóriába sorolta – majd csak a 80-as években jelentek meg újra magángalériák és kereskedések.
A műgyűjtő-társadalom összetétele azóta jelentősen átalakult. Értelmiségiek – hagyományosan ügyvédek, mérnökök és orvosok – mellett üzletemberek, vállalkozók, pénzügyi szakemberek is bekerültek ebbe a körbe, és megjelentek olyan műkereskedők – például Polgár Árpád, Nagyházi Csaba, Kieselbach Tamás vagy Saphier Dezső –, akik jelentős kollekciókat is létrehoztak.