Manapság divat lett megcímkézni a hangversenyeket. Egyre több szimfonikus zenekar él ezzel a fogással. Nem elég a jó zene, kell neki fiók, vagy kell köré valami mély filozófia. Így is jelezve a közönségnek, hogy egy-egy koncert műsorát alaposan átgondolt tematika, koncepció alapján szerkesztették meg. Talán a jegyek is jobban fogynak? Ha van néhány remekmű egymás után, amelyeknek nem sok közük van egymáshoz, már kevésbé élvezhető vagy „kerek” egy hangverseny? Nem tudom. Legutóbb egy vezető magyar karmester szögezte nekem a kérdést: miért kell újabban a koncerteknek címet adni?
A Nemzeti Filharmonikusok legutóbbi zeneakadémiai estjének is volt címe: A tánc apoteózisa. Teljesen jogos, hiszen a La valse, Maurice Ravel őrjítően kavargó keringője volt a nyitószám, és Richard Strauss áradó, szenvedélyes, dús zenéje, A rózsalovag szvit zárta a koncertet. Slágerdarabok. A La valse Gyagilev felkérésére készült, eredetileg Bécs címmel, ám a balettigazgatónak – bár kifizette – végül nem kellett. Ravel megsértődött, de később kárpótolta a „koreográfiai költemény” hangversenytermi bemutatójának hatalmas sikere. A rózsalovag szvit bódító és szentimentális, az opera impozáns keresztmetszetét adó muzsikája magával ragadó keringőzenéjével remek keretet adott az estének.
A Hamar Zsolt zeneigazgató-karmester vezényelte koncerten élmény volt hallgatni a Nemzeti Filharmonikusokat táncra „pendülni”. Hadd emeljem ki koncertmesterüket, Koppándi Jenőt rendkívül érzékeny, különlegesen szép hegedűjátékáért. Az igazi szenzáció azonban mégis az a két mű volt ezen az estén, amelynek a tánchoz nincs köze, viszont Maxim Vengerov volt a szólistája. Az orosz hegedűművész ugyanis felülmúlhatatlan, és úgy tűnik, csak fiatalodik.
„Ízig-vérig zenész, akinek minden porcikája muzsikál, ráadásul tökéletesen” – jellemezte Hamar Zsolt. Akkor találkoztak először, amikor a karmester még a pécsi Pannon Filharmonikusok élén állt, régóta fűzi őket össze művészi barátság, és ez a nem múló inspiráló kapcsolat közte és a szólista között végig érezhető volt október 17-én is.