Közlekedő tömeg

A Közlekedik a főváros című kötet szerzője mindvégig tárgyilagos, precíz, nyomokban sem PR-szagú, helyenként ironikus fogalmazásmódja inkább arra készteti az olvasót, hogy nevessünk önmagunkon.

2019. 11. 29. 13:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lebilincselő olvasmány. Nemcsak az érintettek számára, akik naponta utaztak a múltban, illetve utaznak jelenleg is tömegközlekedési eszközökkel Budapesten, de azok számára is, akik egyszerűen csak kíváncsiak Budapest fejlődéstörténetének elmúlt száz évére. A kettő szervesen összetartozik, a várostörténet íve érzékletesen követhető a tömegközlekedés látványos felíveléseinek és lassú agóniáinak egymást váltó sorozatában.

Legát Tibor Közlekedik a főváros című kötetének 2008-as első kiadása utáni második, bővített kiadása számos erénnyel büszkélkedik. Legfontosabb ezek közül az, hogy a szerző mindvégig tárgyilagos, precíz, nyomokban sem PR-szagú, helyenként ironikus fogalmazásmódja inkább arra készteti az olvasót, hogy nevessünk önmagunkon: azon, hogy mennyi szerencsétlenkedésre, foltozgatásra, kényszerű kompromisszumra, házilagos megoldásra és dicséretesen kreatív ötletre kényszerültek mindazok, akik a budapesti tömegközlekedés működőképességének fenntartásán, alkalomadtán színvonalemelésén fáradoztak.

Követhetjük, hogy ha nem éppen a pénzhiány volt a gond, akkor jöttek a szocialista hiánygazdaságból következő járműbeszerzési, gyártási nehézségek, minőségi és műszaki alkalmassági problémák. Ilyenkor érkeztek menetrend szerint a „melyik ujjamat harapjam” megoldások, a barkácsolás: az utánfutós buszok, a kísérleti modellek és fejlesztési zsákutcák, a gyárilag alkalmatlan szovjet trolik beszerzése – amelyekből nem látott ki a vezető jobbra –, a használtjármű-beszerzések vagy a Demszky-érát fémjelző tipikus eset, a spórolásból légkondicionáló nélkül megrendelt Combino villamosok időszaka. A fővárosi tömegközlekedés folytonos éheztetésének tünetei voltak a ’80-as évekig közlekedő lassú és fűtetlen századfordulós villamosok, a szovjet exportból visszamaradt dízelmozdony vontatta HÉV-szerelvények, az élettartamukat többszörösen túlteljesítő rozzant Ikarusok hosszú és keserves haldoklása.

De akadtak sikertörténetek is, amikor a nagypolitikai cél véletlenül egybeesett a fővárosi igényekkel. Ilyen volt, amikor az 1963 utáni gulyáskommunista enyhülés keretében hirtelen politikai szemponttá lett, hogy a dolgozó nép jobban érezze magát. Ekkor a főváros váratlanul odafért az állami „terüljasztalkámhoz”, és – ha később az ország belerokkant is az adósságba – megépült két metróvonal, felfutott az akkor világszínvonalúnak számító Ikarus 200-as sorozat gyártása, a budapesti hálózat- és járatsűrűség pedig elérte a kívánatos szintet. Az akut nyolcvanas évekkel aztán véget is ért a kegyelmi állapot, és visszatértek a jó öreg fejlődési vargabetűk. Mert a lényeg nem sokat változott, az ország és politikai kultúrája is hasonló maradt, így a szükségszerűen állami lélegeztetőgéppel életben tartott fővárosi tömegközlekedés ismétlődően a politika terepévé vált.

A Közlekedik a főváros című kötet további erénye még, hogy archív fotókban gazdag, bár a szerkesztőnek felróható a képaláírások hiánya, miközben a törzsszöveg hol utal az adott képre, hol pedig egyáltalán nem. E következetlenséget viszont feledtetik a keretekbe szerkesztett korabeli újságcikkidézetek, levelek, amelyek visszaidézik az éppen tárgyalt kor hangulatát. Ettől válik igazán szórakoztató alulnézeti történelemmé a Beszkárttól a BKK-ig tartó cégtörténet, amely máig hatóan mindenkit érint, aki próbált már eljutni Budapesten A pontból B pontba.

(Legát Tibor: Közlekedik a főváros. Scolar Kiadó, Budapest, 308 oldal. Ára: 5999 forint)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.