– Első jószágát egyetemistaként vásárolta meg, a pénzt kétkezi munkával kereste meg rá. Ma Tahitótfalu egyik körzeti orvosa, frontembere a Dobogókő Együttesnek, fenntartója egy több mint száz hektáron kialakított családi gazdaságnak. Újfent azon dolgozik, hogy látványkonyhát nyisson étteremmel, udvari színpaddal, múzeummal. Honnan indult, miből merít energiát a továbblépéshez?
– Sokoldalú társaság a miénk. Én Abonyban nőttem fel. A dédnagyapám, a nagyapám, mindenki ott élt. Az 1700-as évek elején, a Rákóczi-szabadságharc idején az őseim Vácszentmihályról költöztek Abonyba. A tanyámról én ma Vácszentmihályra látok. Ezért szoktam mondogatni, hogy a Jóisten hívott engem ide vissza. A Megyer törzsnek volt ez a szállásterülete, bennünket azóta hívnak Magyarnak. Az édesanyám szerinti dédnagyanyám Pávai-Vajna Erzsébet volt, és rokonságban állt Bolyai Farkas édesanyjával, Pávai-Vajna Krisztinával. Ugyanennek a családnak volt a tagja Pávai-Vajna Ferenc is, akit a magyar hévízkutatás úttörőjeként tartunk számon, Viktor, aki katonatisztként bizonyított, György, aki vadászrepülőn pilótáskodott, és Gábor, aki Pozsonyban dolgozott újságíróként, orvosként, és talán még színdarabokat is rendezett. Számomra a felmenők nagyon fontosak. Általuk tudunk párhuzamokat találni a múltban élők képessége, készsége, sorsa és saját érdeklődési körünk, fizikai habitusunk között, tőlük is függ, mivé alakulunk. Az a jó a múlttal kapcsolatban, hogy mindig talál benne párhuzamokat az ember, persze épp olyat, amilyet akar, amihez tud alkalmazkodni, s ahonnan meríteni is képes.
– Hagyományőrző életmódot folytat, jurtában is lakott egy időben. Egyfajta üzenet ez a jelennek és a jövőnek?
– Egy ideje sokat foglalkozom mindkettővel, azzal a folytonossággal, amelyet a tömegember, a percemberke már nem tud átélni. Nem érti, hogy az élet egy folyamat, mindannak az összessége, ami volt, van és lesz, és hogy az igazán jó állandó értéket képvisel. A percemberke nem engedi érvényesülni életében a múltat. Vegyünk egy egyszerű példát: a hazaszeretetet. A mai embernek nincs ilyenje. Számára értéktelen az, aki szereti a hazáját, aki áldozatot hoz érte. Azokra, akik ezt meghozták, már korábban sem nézett fel. Nem engedte létrejönni azokat a követendő, pozitív példákat, amelyek a mai napon kialakíthatnák az egészséges hazaszeretetet. Így azt kell mondanom, a magyar hazaszeretet csak a jelenség szintjén működik: szurkolunk a Fradinak, eleredünk ilyen-olyan szlogenek után, eljárunk táncházba. De a hétköznapjainkban, a zsigereinkben nincs jele annak, hogy valóban szeretnénk a hazánkat. Márpedig ez olyan tudati tartalom, amely elengedhetetlen az ember számára. Az identitás adott, eleve elrendelt, nem cserélhető le másra. Sosem fogunk máshová születni, mint ahová születtünk, sosem leszünk másnak a lánya, fia, a szó nemzeti értelmében sosem fogunk másik országhoz tartozni. Egyesekkel mégis elhitetik, hogy ez lehetséges. Erre ők fiúból lányok lesznek, magyarból kozmopoliták, és ezzel megszűnnek létezni. Mert ha leveszem a bőröm, eldobom az arcom, elhajítom a lábam, megsemmisítem önmagam.