A hatvanas évek elején még kicsit olyan volt a pesti Népszínház utca és környéke, mint egy falu, amely véletlenül a város közepébe nőtt. Mi, környékbeliek ismertük egymást, a gyerekbandák számontartották a helyeket: a Köztársaság tér a miénk, ott pár forintért órákra lehetett biciklit kölcsönözni, a Mátyás tér kerülendő, mert ott vaduló hordák uralkodnak. A bűnös hírű Rákóczi tér viszont nem volt érdekes, ott csak „rossz lányok” flangálnak, és rosszarcú felnőttek néznek csúnyán.

A Blaha Lujza tértől viszont egy villamosmegállónyira, a járdán ott üldögélt sámliján, fadoboza mellett Petrucz néni. A ládikája volt egyszerre a műhelye, raktára, irodája. Kisiparosként dolgozott a szabad ég alatt. Javítgatta, festegette a kopott lábbeliket, leginkább női szandálokat, gyerekcipőket. Egyszemélyes vállalkozó volt, reggel kiült, s estig ott maradt. Petrucz néni több volt, mint javító-szolgáltató. Kötényben, kissé görnyedten üldögélt helyén, s beszélgetett nemcsak kuncsaftjaival, de minden ismerőssel. Esténként belakatolta ládikóját, ebben voltak a kefék, ecsetek, talán cipőpucolást is vállalt, bár szegény környék volt az, nem tudom, ki urizált volna ott ilyesmivel, kibokszoltatni egy lábbelit! Mindenesetre senki nem bántotta a fadobozt. Valahogy becsülete volt ennek a kisiparnak.
Mosolygós volt a Petrucz néni, akin – így, utólag jól látom – elvégezte a sors a keserű szobrászmunkát, vonásait nem lágyította más, csak a szeméből sütő szeretet. Mintha nem lett volna neki saját gyereke, de ettől nem lett gyerekgyűlölő. Kedves tudott lenni a sok kis szaladgálós Ratkó-gyerekkel. (Ratkó Anna korabeli politikus biztatta, ösztökélte a gyerekvállalásra az ötvenes évek elején a fogyó lakosságot, ezért hívják így az ekkor született nemzedéket.) Voltak csínyek persze, például húszfillérest villamossínre tenni, s megnézni, miként laposodik ki, miután végiggördült rajta a 37-es vagy a 28-as villamos. Ó, ez nagyon izgalmas volt! S milyen bánatos csúnya az eltorzult kis alumíniumdarabka, amely így született.