Eleinte valóban alig lézengtek a képtelenül széles utcákon, de néhány nap elteltével kiderült, hogy karácsonytájt is nagy ott az élet. Hetven-nyolcvanezren is összegyűlnek, lovasok vágtatnak vagy poroszkálnak, kétkerekű fogatok, ekhós szekerek tűnnek fel a homokos ösvényeken… Azért Rocío nevezetessége mégis a pünkösdi búcsú. Olyankor egymillió ember zarándokol oda gyalog, ökrök vontatta, színes ponyvájú szekereken vagy lóháton. Az andalúzok grandiózus megmozdulása, a romería del rocío olyan búcsújárás, amelyen vallásosság, ünnep, hit, miszticizmus, bűnbánat és önfeledt mulatozás, tánc, ima, ájtatos ének és panaszos flamenco, vagyis égi és földi örömök s az emberi érzésvilág minden színe együtt megmutatkozik. Az hermandadok – keresztalják, szövetségek és testvérületek – a messzi Granadából vagy Córdobából már egy héttel hamarabb elindulnak, mint a sevillaiak vagy a Ronda városába valók. Gyalogosan vagy nyeregben ülve vonulnak zászlaik alatt, vezetik a színes ponyvás, virágfüzérekkel díszített ökrös kordék kígyózó sorát. Sziklás ösvényeken és erdőkön baktatnak, átlábalnak a folyókon és patakokon, dűnék közt vezet útjuk, míg el nem érnek az utolsó szakaszhoz, mely onnantól a Doñana területén vezet. Ez már tényleg szinte Afrika, forró homokon, dűnék és sós mocsarak közt tekereg az ösvény, itt véletlenül sincs köves út, égig száll a gyalogosok s a lovak és ökrök patája által felkavart por. A zarándokok kendőt kötnek arcuk elé, de az ellátmányt szállító szekereken gubbasztó zenészek, a dobosok, sípok, gitárosok hangszerei most sem pihennek: egész úton szól a muzsikaszó.