Néhány éve szerencsés véletleneknek köszönhetően decemberben keveredtem el Dél-Spanyolországba, az Almonte város közelében lévő falucskába, Rocíóba. Amikor megtudtam, hová visznek, először majdnem bosszankodtam: azt hittem, a tél közepén egy lelket sem találok ott.
Varázslatos, titokzatos és vad vidék az ott mélyen délen, a Guadalquivir torkolatánál, a Cádizi-öböl partvidékén. Izgalmas hely: lápvidékek, sós mocsarak, píneafenyők és paratölgyek, árterületek, vándordűnék világa. Ott terül el Európa egyik leghatalmasabb természetvédelmi területe, a Doñana Nemzeti Park. Mondom, tél volt, amikor az afrikai nap még Andalúziában is kevésbé perzsel.
Egylovas, könnyű fogattal közlekedtünk, és hol olyan érzésünk volt, mintha a Duna vagy a Nílus deltájában járnánk, hol valóságos őserdő vett körül, hogy aztán egyszerre azt hihessük, a Szahara forró homoksivatagába csöppentünk.
Hétszázötven évvel ezelőtt X. (Bölcs) Alfonz kápolnát építtetett itt Mária tiszteletére. Akkoriban, 1280 körül a nem igazán fennkölt Las Rocinas elnevezéssel illették a helyet, ami „keshedt kancákat”, esetleg „ványadt gebéket” jelent. Ama első kápolnát pedig a Nuestra Señora de las Rocinas néven említik a legkorábbi források.
Sok-sok évszázaddal ezelőtt királyi vadászok és vadőrök, pásztorok, vándorok, bujdosó csavargók, gyógyíthatatlan betegek és más üldözöttek, vadonban menedéket kereső remeték látogathatták a szent helyet, amelyet idővel a jobban hangzó Almontei Láp Boldogasszonya (Madre de las Marismas de Almonte), a Fehér Galamb (Blanca Paloma) vagy a Harmatos Szűz, a Harmatos Boldogasszony neveken említenek a források.
Eleinte valóban alig lézengtek a képtelenül széles utcákon, de néhány nap elteltével kiderült, hogy karácsonytájt is nagy ott az élet. Hetven-nyolcvanezren is összegyűlnek, lovasok vágtatnak vagy poroszkálnak, kétkerekű fogatok, ekhós szekerek tűnnek fel a homokos ösvényeken… Azért Rocío nevezetessége mégis a pünkösdi búcsú. Olyankor egymillió ember zarándokol oda gyalog, ökrök vontatta, színes ponyvájú szekereken vagy lóháton. Az andalúzok grandiózus megmozdulása, a romería del rocío olyan búcsújárás, amelyen vallásosság, ünnep, hit, miszticizmus, bűnbánat és önfeledt mulatozás, tánc, ima, ájtatos ének és panaszos flamenco, vagyis égi és földi örömök s az emberi érzésvilág minden színe együtt megmutatkozik. Az hermandadok – keresztalják, szövetségek és testvérületek – a messzi Granadából vagy Córdobából már egy héttel hamarabb elindulnak, mint a sevillaiak vagy a Ronda városába valók. Gyalogosan vagy nyeregben ülve vonulnak zászlaik alatt, vezetik a színes ponyvás, virágfüzérekkel díszített ökrös kordék kígyózó sorát. Sziklás ösvényeken és erdőkön baktatnak, átlábalnak a folyókon és patakokon, dűnék közt vezet útjuk, míg el nem érnek az utolsó szakaszhoz, mely onnantól a Doñana területén vezet. Ez már tényleg szinte Afrika, forró homokon, dűnék és sós mocsarak közt tekereg az ösvény, itt véletlenül sincs köves út, égig száll a gyalogosok s a lovak és ökrök patája által felkavart por. A zarándokok kendőt kötnek arcuk elé, de az ellátmányt szállító szekereken gubbasztó zenészek, a dobosok, sípok, gitárosok hangszerei most sem pihennek: egész úton szól a muzsikaszó.