A mai gyerekek nem szeretnek tanulni. A mai gyerekek nem szeretnek iskolába járni – szól a legtöbb kritika. A szakértők szerint mindössze az érdeklődés változásáról van szó, amelyhez az oktatásnak is alkalmazkodnia kell. Ennek egyik módja a robotika tanítása.
Gyerekzsivajtól hangos az Alternatív Közgazdasági Gimnázium aulája. Tizenéves csapattagok izgulnak a terepasztal körül, ahol színes Lego Mindstorms robotok teljesítenek különféle feladatokat. A cél, hogy megadott idő alatt menjenek végig a pályán, miközben minél több pontot gyűjtenek. A termekben is sorakoznak a diákok. A First Lego League (FLL) versenyen ugyanis a kilenc és tizenhat év közötti csapattagok felosztják maguk között a feladatokat. A matematikusok írják a kódokat, aki nem ért a programozáshoz, de jó a kézügyessége, az a robot építésében vesz részt. Aki pedig a kommunikáció és a kutatás iránt érdeklődik, az a verseny másik feladatát, az adott téma (jelen esetben a fenntartható város) köré épülő prezentációt készíti el.
A verseny kifejezett célja a csapatépítés is, hogy a különféle érdeklődésű diákokat összekovácsolja, miközben mindegyikük élményszerűen tapasztalhatja meg az angolul STEM-nek rövidített műszaki, informatikai, természettudományos, matematikai ismeretkört. A programozás, tesztelés és építés során a csapattagok végigjárják a termékfejlesztés lépcsőfokait. A verseny nemzetközi tapasztalatai szerint a részt vevő diákok 88 százaléka jobban teljesít az órákon, és 87 százalékuk jobban érdeklődik a továbbtanulás iránt.
Kurucz Balázs matematika-technika szakos tanár szerint a diákság szótárában ma pejoratív értelemben szerepel a tanulás, amelyet csak a könyv fölött ülve, unalmasan lehet végezni. Élménnyé téve a leírt szó azonban nem tűnik befogadhatatlannak. A budapesti Fazekas gimnáziumban történt például, hogy az FLL-szakkörben a tanár megkérdezte az egyik diáktól, mit tanult a foglalkozáson. A válasz szerint semmit, és volt nagy megdöbbenés, mikor a tanár elmondta, milyen fizikai, matematikai, robotikai és egyéb jelenségekről beszéltek a szakkörön.