– A külföldi televíziós gasztroműsorok kiugró nézettségűek. Mikor terjedt el a kamera előtti sütés-főzés?
– A Julie & Julia – Két nő, egy recept című, 2009-ben készült filmben a főszereplő egy év alatt megfőzi az összes receptet, amely Julia Child híres, a francia konyháról írt könyvé-ben található. Child amerikai író, televíziós személyiség volt, a francia konyhaművészetet népszerűsítette az Egyesült Államokban. Egy bostoni tévécsatorna 1962-ben főzőbemutatóra hívta, ahol a nézők örömére omlettet készített. Akkora siker lett, hogy önálló műsort kapott. Véleményem szerint ő és ez a produkció volt az „előképe” a mai tévés főzőműsoroknak. Child története azért is érdekes, mert soha nem dolgozott szakácsként, étterme sem volt, mégis világhírű lett. Aztán a nyolcvanas, kilencvenes években már hivatásos séfeket alkalmaztak a tévétársaságok, olyanokat, akikre már történeteket is rá lehetett fűzni.
– Hirtelenjében Keith Floyd jut az eszembe…
– Neki hatalmas érdemei voltak. Oxfordshire-ből származott, és a nyolcvanas években különleges főzőműsoraival lett híres. Lelkesedése és a keze ügyében lévő borospoharak pillanatok alatt közönségkedvenccé tették. Az ételbe való alkoholt rendszeresen elfogyasztotta. Sztárséf létére nem lett gazdag. Szerencsém volt, hogy találkozhattam vele.
– Milyennek ismerte meg?
– Közvetlennek. Amikor másodszor vacsoráztam az éttermében, odajött az asztalomhoz. Ez Thaiföldön, Phuketen történt, ahol neki nyitottak éttermet. És ez a lényeg: nem ő, hanem más nyitotta neki. Ma már franchise rendszerben üzemeltetik a világhírű séfek nevével jelölt vendéglőket.
– Mi a titka a legnagyobbaknak? Miben más például Nigella Lawson, Wolfgang Puck, Gordon Ramsay, netán Jamie Oliver, mint bármelyik konyhafőnök?
– Sokan főznek jól, a lényeg nem ez, hanem a remekül megkomponált marketingstratégia. A leggazdagabbaknak több százmillió, netán milliárd dolláros vagyonuk van, ám ez a pénz nincs a zsebükben, hanem cégeikben, befektetéseikben, azaz a portfóliójukban van. Valószínűsítem, hogy ezeken a vagyonokon többen osztoznak. A legnagyobb sztárséfek nem magánszemélyként állnak a televízióstúdióban, hanem jól felépített márkanévként, cégbirodalomként. Az ételt sem egyedül főzik, egész stáb dolgozik az előkészületeken.