A zeneművek sorsa gyakran összefonódik a hangszerek fejlődésével, történetével. Mi fán terem például a basszetklarinét? E kérdésre is választ kaptunk a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának és Énekkarának múlt heti zeneakadémiai hangversenyén, amelyre az együttesek izgalmas műsort állítottak össze Carlo Montanaro vezényletével. Egy 1780 körül született, a maga korában igen népszerű, ma inkább kicsit furcsának ható, sok szép hangszeres szólóval tarkított, szvitszerű Boccherini-muzsika, az Éjjeli őrjárat Madridban adta meg az alaphangot két Mozart-remekműnek, az A-dúr klarinétversenynek, majd szünet után a töredékben fennmaradt c-moll misének. Az A-dúr concerto, amely az egész Mozart-életmű egyik legcsillogóbb gyöngyszeme, a zeneszerző halálának évében, 1791-ben készült el, és ahogyan a műsorfüzet is hirdette, most az eredeti változatban szólalt meg: basszetklarinéton.
A XVIII. század vége felé a klarinét mint hangszer még a „fiatalkorát” élte, nem használták szólófeladatokra, még zenekari szólam sem mindig jutott neki. Mozart utolsó versenyművét a bécsi udvari opera művészének, barátjának, Anton Stadlernek ajánlotta. Először G-dúrban írt belőle 139 ütemet, de végül az A-dúr hangnemet választotta, így lett hangulatában a darab – ahogy Molnár Antal zenetörténész fogalmazott – „az örök jóság, a tiszta megbocsátás, a napsugaras életöröm, a minden emberiben föllelhető hajlam odaadásra a végtelen világegyetem iránt”.
A versenymű előadásához Mozart és Stadler rendelt Theodor Lotz hangszerkészítő mestertől A hangolású basszetklarinétot. Ennek a hangszernek a hangterjedelme lefelé, a mélyebb irányba nagyobb a ma is használatos A hangolású klarinétokénál. S bár az A-dúr klarinétversenynek létezik a mai, modern hangszerekre való átirata, és sokan azt játsszák, az est szólistája, Varga Gábor azt vallja, hogy ezt a művet csakis a Mozart által írt eredeti formában, basszetklarinéton szabad előadni. Akkor is, ha ezen a hangszeren nagyobb kihívást jelent eljátszani. A zenekari kíséretet néhol túlságosan testesnek éreztem, az olasz karmester tempóvételeit pedig indokolatlanul sürgetősnek, ugyanakkor Varga Gábor gyönyörűségesen puha, bársonyos hangon, elegánsan, könnyed hajlékonysággal és természetes szépséggel szólaltatta meg különleges hangszerét. A koncert leginkább magával ragadó pillanatait neki köszönhettük.