A zeneművek sorsa gyakran összefonódik a hangszerek fejlődésével, történetével. Mi fán terem például a basszetklarinét? E kérdésre is választ kaptunk a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának és Énekkarának múlt heti zeneakadémiai hangversenyén, amelyre az együttesek izgalmas műsort állítottak össze Carlo Montanaro vezényletével. Egy 1780 körül született, a maga korában igen népszerű, ma inkább kicsit furcsának ható, sok szép hangszeres szólóval tarkított, szvitszerű Boccherini-muzsika, az Éjjeli őrjárat Madridban adta meg az alaphangot két Mozart-remekműnek, az A-dúr klarinétversenynek, majd szünet után a töredékben fennmaradt c-moll misének. Az A-dúr concerto, amely az egész Mozart-életmű egyik legcsillogóbb gyöngyszeme, a zeneszerző halálának évében, 1791-ben készült el, és ahogyan a műsorfüzet is hirdette, most az eredeti változatban szólalt meg: basszetklarinéton.
Beszédes életrajzi töredék
Pósa történetei nem öncélúak, hanem közösségi okulásra készültek, mindezt hitelesen, remek stílusban közli velünk, az olvasókkal.