– Családomban kicsi gyerekkorom óta téma volt Erdély, már csak azért is, mert anyukám Szentegyházasfalun született. Az erdélyi rokonok, ha jöttek hozzánk, nálunk laktak, mindennapjaink természetes részévé váltak. Nemzeti elkötelezettségű fiatalemberként keveredtem a táncházmozgalomba, és lettem Erdély-járó magam is, az egyetemi csoportban én voltam az, aki a határon túli magyarsággal kapcsolatos kiselőadásokat rendszeresen elvállalta. A Bartók táncegyüttesben kezdtem el táncolni, mesterem, Tímár Sándor biztatására készítettem koreográfiákat, és kipróbáltam magam tánctanárként is. Feleségemmel, Gaug Ágnessel létrehoztunk egy kamara-néptáncegyüttest – ez volt a Bartók Stúdió –, majd megalapítottuk a Válaszút Táncegyüttest. A rendszerváltozás után sorra alakultak a szövetségek, 1993-ban több együttessel közösen mi is megalapítottuk a Martin György Néptáncszövetséget, amelynek az elnöke lettem. Ma Magyarországon több tízezren táncolnak – gyerekek és felnőttek –, csak a Csoóri Sándor Program keretében közel ezer táncegyüttes pályázott támogatásra a Kárpát-medencében. Ez mind amatőr, de a színvonalat tekintve több közülük professzionális. Óriási az átjárás, az amatőr világból kerülnek táncosok az országban működő három hivatásos együttes – a Magyar Állami Népi Együttes, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes vagy a kisebb létszámú BM Duna Művészegyüttes – valamelyikébe. Csoportos művészeti ágról van szó, ezért meghatározó a közösség összetartó ereje: egy amatőr táncegyüttesnél, ahol sem a fizetés, sem az egzisztencia nem kényszerít együttlétre, igenis meglátszik a belső kohézió és az egymás iránti szeretet a művészeti alkotáson is. Ezt mindig nagyon fontosnak tartottam, engem is magával ragadott az ügyszeretet, miközben párhuzamosan – a Magyarságkutató Intézet tudományos munkatársaként – szintén határon túli magyarokkal, csángókkal foglalkoztam.