– Idei Magyar Sajtófotó nagydíjas képsorozata a romániai Nagybánya cigány telepét mutatja be, ahova közel tíz éven át járt vissza. Miért tartotta fontosnak, hogy többször is dokumentálja az ott élők mindennapjait?
– Kétezertízben az akkori munkahelyemen adták ki feladatként, hogy nézzük meg, mi a helyzet Nagybányán, amikor a város felépítette a falat, hogy leválasszák a nyomornegyedet. Rutinmunkának indult, egy nap alatt készült az akkori sorozat. Szeretek retrospektív anyagokat fotózni, visszatérni azokra a helyekre, amelyeket egyszer már feldolgoztam, hogy megnézzem, történt-e valami.
– Milyen fogadtatásuk volt dokumentarista magyar fotósként? Kerültek közvetlen veszélybe?
– Több százan élnek ezekben a tömbökben. Vannak köztük magyarul beszélők is, és pár családdal jó kapcsolat alakult ki, de a többségnek fogalma sincs arról, hogy kik vagyunk. A fiatalok simán megdobáltak minket fél téglákkal a fal túloldaláról. Sok konfliktus eredt abból, hogy ez a terület szégyenfolt, és amikor felépült a fal, amelyet a városvezetés kerítésnek hív, akkor nagy számban mentek tudósítani róla. Nem szokott segíteni, amikor azt látják a helybéliek, hogy ezek a tudósítások főképp arról szólnak, hogy ők patkányokkal viaskodnak, és mocsokban élnek. A fiataloknak fogalmuk sincs arról, hogy mit csinálok, ők azt mérik fel, veszélyt jelentek-e a számukra. Amikor kiderül, hogy nem, onnantól viszont ők jelentenek fenyegetést számomra. Jól tudják, hogy szinte azt csinálhatnak, amit akarnak, és semmi nem számít, mert ez feloldhatatlan szituáció: semmi sem történik, ha fejbe találnak egy kővel, és kihívom rájuk a rendőrséget.
– Az egyik képen lakásbelsőt látunk, benne báránnyal és kisgyerekkel. Másik sorozatában születésétől követi egy roma kislány életét. Hogyan alakul ki ilyen fokú bizalom ezekkel a családokkal?
– Olyan ez, mint egy filmben, nem lehet közel ezer fő életét csak általánosságban feldolgozni, kellenek karakterek, akiken keresztül be tudok mutatni történeteket. Elengedhetetlen, hogy legyenek olyan kapcsolataim, akik be fognak engedni a házukba legközelebb is. Szofi tiszanánai roma kislány, akit már négy éve fotózok. Tudtam, hogy miről akarok beszélni: egy gyerek felnövésén keresztül szerettem volna bemutatni a magyar cigányság helyzetét. Házról házra jártam, még a védőnővel is beszéltem, majd rájöttem, hogy sokkal egyszerűbb a kocsmában kérdezősködni: megkérdeztem a helyieket, hogy tudnak-e olyan asszonyról, aki nemsokára szülni fog. Elmentem pár családhoz, volt, akinek nem tetszett az ötletem, és akadt, aki behívott egy kávéra. Ennél a témánál több ezer lehetséges alanyom volt, ezért a véletlenre bíztam a dolgot. Fontos a személyes szimpátia, hiszen akár húsz éven keresztül is kísérni fogom egy élet alakulását.