– Könnyű kitalálni, hogy lengyel gyökerekkel rendelkezik. Sok galibát okozott a vezetékneve?
A gilisztaűző varádicstól a terjőke kígyósziszig
Értelek – mondta Rezeda Kázmér, mert mindig ezt mondta, amikor nem értett semmit.
– Könnyű kitalálni, hogy lengyel gyökerekkel rendelkezik. Sok galibát okozott a vezetékneve?
– Rengeteget. Ha új tanár érkezett az osztályba, és azt mondta, hogy jöjjön ki felelni… ööh… automatikusan felálltam, és kimentem a táblához. Évekkel ezelőtt a lányom, Dóri Európában utazgatott, és egy nap felhívott: „Apu, a világ egyetlen olyan helyén járok, ahol a nevemet hibátlanul írták le. Szerinted hol vagyok?
– Csak nem Lengyelországban? – De, Krakkó főterén, a szállodában.” Még ifjúkoromban elmentem egy rajzommal Tabi Lászlóhoz, a Ludas Matyi akkori főszerkesztőjéhez. A titkárnő jelentett be hozzá. Tabi, amikor meghallotta a nevemet, így szólt: „Mondja meg neki, Pirike, hogy ezzel a névvel holnap reggel jöjjön, ma már túl fáradt vagyok hozzá.”
– A karikatúra gúnyrajz, humoros képi ábrázolás. Honnan ered az elnevezés?
– A caricare olasz szóból, melynek jelentése eltúlozni, felerősíteni. A karikaturistákat a hatalmasságok nem nagyon szerették, mert a rajzon eltúlozták az orrukat, fülüket, szájukat és a jellemüket is.
– Hol lehet megtanulni a szakmát?
– Sehol, születni kell rá. Azt mondják, hogy harmincéves korban lesz valaki karikaturista. Tizenkilenc évesen én is azt hittem, hogy az vagyok, amikor telerajzoltam a Kossuth Nyomda lapjának szilveszteri számát. A művezető rögtön felvilágosított, hogy várjak még egy kicsit, mert sokat kell olvasni, tapasztalni, átélni, figyelni, míg karikaturista leszek. Az élet a mi iskolánk.
– Milyen képességekkel kell rendelkezni?
– Humorral, jó rajzkészséggel, érzékenységgel az élet fonákságaira, illetve hasonló apa kell hozzá, mint az enyém, aki olyan volt, mint Hofi és Kazal László összegyúrva. Folyamatosan sziporkázott, a körülötte lévők dőltek a nevetéstől. Én olyankor csöndben figyeltem, és töltődtem, mint egy rúdelem. Apu kiválóan rajzolt, máig őrzöm a rajzfüzetét. Azt szerette volna, ha zongorista leszek, de miután meglátta a rajzaimat, megkérdezte: „Fiam, mit vegyek neked, zongorát vagy rajztömböt?” Gondoltam, ne verje magát nagy költségekbe, elég lesz egy spirálfüzet. Jelentkeztem a Képzőművészeti Főiskolára, ahová sok embert fölvettek, kivéve engem. Így kerültem a Kossuth Nyomdába, mely a karikatúra „melegágya” volt, ugyanis több karikaturista indult onnan velem együtt. 1972-ben elkészítettük a Bakfity című újságot, főleg azért, hogy felfigyeljenek ránk a Ludas Matyi szerkesztőségében. Hofi Gézának is megmutattuk a lapot. – Gyerekek, miután átnéztem az újságot, arra a következtetésre jutottam, hogy közületek még senki sem volt nővel – mondta, miközben ott álltam előtte a barátnőm kezét szorongatva. Egyébként Hofi, aki a kőbányai majolikagyárban porcelánfestőként dolgozott, kitűnően rajzolt, portrékat is készített. Négy évvel ezelőtt a nyolcvanadik születésnapja alkalmából karikatúraversenyt szerveztünk, és a beérkező harminc rajzból az országban több helyen is kiállítást rendeztünk.
– Megvalósult az álma, a hetvenes években megjelentek karikatúrái a Ludas Matyiban, amely hosszú ideig az ország egyedüli vicclapja volt. Hogyan lett az újság főszerkesztője?
– Ezerkilencszáznyolcvantól tíz évig a Népszava karikaturistája voltam. Az újság szerkesztője mindennap megkérdezte tőlem: „Na, Dluho, min nevet holnap az ország?” Ezekben az években lendületet vett a pályám. 1987-ben a híres Herald Tribune-ban is megjelent karikatúrám, az amerikai Witty World nevű művészeti magazin magyarországi tudósítója voltam, és Árkus József Parabola című tévéműsorában is bemutatták a rajzaimat. Az Új Szabad Száj nevű humorlapot szerkesztettem, melyből év végén 75 ezer példányt adtunk el. Erre a Hírlapkiadó Vállalatnál is felfigyeltek, és amikor a régi vezetőség felállt, felhívtak a Ludas Matyi szerkesztőségéből, hogy indítsam újra a lapot. Délben azt mondták, ha hajnali háromig összehozom az újság első számát, akkor nem esik ki egyetlen példányszám sem. Rohantam tüzet oltani, összehívtam a velem egykorú karikaturistákat, és az új emberekkel hajnali kettőre elkészültünk a lappal. A negyedik szám után véglegesítettek főszerkesztőként. Fiatal, kiéhezett társaság szabadult a szakmára, ugyanis azelőtt a Ludas Matyiba csak kihalásos alapon lehetett bekerülni. Az öregek azt mondták az újságról, hogy nagyon nyers, szókimondó, mindenkinek nekimegyünk. Persze nem vakok voltunk, csak merészek. Volt feketehumor-, szex- és politikai oldalunk. Folyamatosan követtük a híreket, hogy aktuálisak legyünk. Emlékszem, amikor a szovjet hadsereg elhagyta Magyarországot, a címlapunkon az orosz katona integetett, a csuklóján négy darab órával. Ütött az utolsó óránk volt a kép címe. Szerettem a Ludas Matyit, több tehetséges fiatalt indítottam el a pályán.
– Két éve, 2018 októberében ünnepeltük a magyar karikatúra százhetvenedik évfordulóját. Hol jelentek meg az első rajzok?
– Ezernyolcszáznegyvennyolc nyarán a Charivari nevű szatirikus újságban. Francia mintára alapították, és hetente kétszer jelent meg. A Bolond Miska nevű lapba Jókai Mór is írt és rajzolt. Nagyon népszerű volt a hetven évet megélt Borsszem Jankó politikai vicclap, mely gróf Andrássy Gyula miniszterelnök kezdeményezésére született meg. Az 1900-as évek elején negyvennél több szatirikus lapot adtak ki. A háború után három újság startolt: Gábor Andor szerkesztésében a Ludas Matyi, a kezdetben Király Dezső szerkesztette, nagyon szellemes Szabad Száj, illetve a pikáns Pesti Izé című szatirikus hetilap. Utóbbi kettőt papírhiányra való hivatkozással megszüntették. Az 1990-es években a szatirikus újságok vesztét a bulvárlapok megjelenése okozta. Már mindenről nyíltan lehetett beszélni.
– Voltak olyanok, akik a karikatúra láttán megsértődtek?
– Voltak, és mindig vannak. A Ludas Matyiban az ötvenes évektől nem nagyon lehetett a politikusokat lerajzolni, de Szabad Gyuri bácsit sem volt szabad rajzolni, és Maczó Ágnes sem szerette a karikatúrát. Nem minden politikus örül, ha célba vesszük. Mások úgy gondolják, mindegy, mit írnak, rajzolnak róluk, csak foglalkozzanak velük.
– Nők is rajzolnak? Mert eddig egy hölgy neve sem hangzott el.
– Pedig vannak. Egerben Diós Magdi vagy Szűcs Édua. Mindketten ügyes, termékeny karikaturisták.
– Ha a szakmát nem lehet megtanulni, akkor mivel foglalkoznak a karikatúratáborokban?
– Oda publikáló karikaturisták érkeznek, akikkel egy hétig tevékenykedünk, a hét végén pedig kiállítjuk az ott készült rajzokat. Minden évben feldobunk egy témát. Tavaly az 1989-es rendszerváltás emlékére a Határnyitás, az előző évben pedig a Rejtő Jenő író és regényalakjai címet választottuk. Humorista-, karikatúratábor-ötletemet először a Balatonon akartam megvalósítani. Befogadott minket a balatonvilágosi polgármester, és évekig Aligai Hully Gully néven működtünk. Tizenkét éve szervezem a táborokat, három éve a Lakitelek Népfőiskola keretein belül.
– Milyen helyzetben van a magyar karikatúra?
– Agonizál, sajnos. Meg kellene menteni, talán a Ludas Matyi feltámasztásával sikerülne. Nehogy már egy figurális ősi művészet a 172. évében elvesszen!
– Nemcsak karikatúrákat készít, árnyképeket is. Hogyan talált rá a sziluettvágásra?
– Kilencvennégyben megszűnt a Ludas Matyi, mert valaki azt mondta, hogy „sok az eszkimó, kevés a móka”, és ötven év után egy tollvonással megszüntette az újságot. Utána többször próbálták újraindítani, sikertelenül. Néhány kiváló portrérajzoló a laptól karon fogott, és elvitt rendezvényekre karikatúrákat készíteni. 2000-ben egy szervező megkérdezte tőlem, hogy ismerek-e arcélvágót. Hirtelen azt hittem, a dunaújvárosi vasműből keresnek valakit. „Sziluettkészítőt? – kérdeztem. – Azt, azt!” Addig nyaggattak, míg elvállaltam, ugyanis én gyerekkoromban nem ólomkatonákkal játszottam, hanem miután a család elolvasta a Ludas Matyit, kivágtam belőle a legjobb figurákat. Legalább kétezer darabot. Az olló használata nem okozott gondot, bárkinek a profilját kivágtam. Kezdetben anyám körömollóját használtam. A nagymenők kétszázezer forintos ollóval dolgoznak, de van külön sziluettvágó olló is. Tudta, hogy az árnyképkészítés Étienne de Silhouette francia pénzügyminiszterről kapta a nevét? Kazinczy Ferenc is készített sziluetteket, de ő tollal, egy vonallal rajzolt. A lányom is sziluettvágó művész lett, ha ketten megyünk, mi vagyunk a Dluho-duó. Egyszer a belvárosban képzőművészekkel együtt állítottam ki. A terem közepén álldogáltam, mikor megérkezett egy csinos festőművésznő. „Ki maga?” – kérdezte. Mondom, Dluhopolszky László fejrögzítő kisiparos. „Képeket is tud rögzíteni? – Természetesen. – Akkor tegye már föl a képeimet a falra.” Így lettem képrögzítő kisiparos.
– Mostanában sorban kapja a díjakat. Idén a lovagkeresztet, két évvel ezelőtt az Ezüstgerely díjat. Utóbbit miért vehette át?
– A sportkarikatúráimért. Öt évig a Képes Sport rajzolója voltam, 2012-től pedig a Nemzeti Sport szerkesztőségében dolgoztam. Leginkább a fociban vagyok érintett. A kétszeres bajnok nagybátyám híres futballedző volt, Dél-Amerikában is játszott. 1962-ben, 11 éves koromban meglátogattuk őt Ausztriában édesanyámmal. Nagybátyám a grazi csapatot edzette, elvitt az edzésre, ahol lerajzoltam a játékosokat. A végén még egy tizenegyest is rúghattam. Jól fociztam, óriási lövést eresztettem meg, de kapufa lett. Nagybátyám azt mondta, inkább rajzoljak. Az ottani sportújságban jelent meg az első rajzom a csapat kapusáról. Így lettem karikaturista. A rajzért kaptam egy tábla Milkát. Egy milkának jobban örültem volna.
– Hol vészeli át a járványt?
– A Dunakanyarban. 1965 óta minden nyarat Surányban, a kis faházunkban töltünk. Hacsak lehetett, mindig vittünk egy kis pezsgést az itteni közéletbe. A kilencvenes évek közepén Gyurkovics Tibor íróval a strandon pihengettünk, amikor azt mondta, jó lenne egy lapot indítani Surányi Vénusz címmel. Négy számot ki is adtunk. Surány napján a helyi kicsiket és nagyokat rajzolom. 2017-ben – ez az üdülőfalu irányítószáma – megjelentettük a Dunafanyar című újságot. Most viszont egy hónapja már ki sem léptem a telekről. A kertből dolgozom egy nagy hetilapnak. Itt madárcsicsergés, csend és nyugalom van, kiváló hely az alkotómunkára.
Értelek – mondta Rezeda Kázmér, mert mindig ezt mondta, amikor nem értett semmit.
A titokzatos Somló-hegy a királynői nyakék nélkül is lenyűgöző.
A demokraták a valóban egyre népesebb kisebbségekből akarták összerakni Kamala Harris szavazótáborát, csak éppen rossz logikával.
Egyáltalán nem meglepő Donald Trump győzelme az elnökválasztáson.
"Köcsögök, elküldtem a k.rva anyjába" - így beszél Magyar Péter az újságírókról
Újabb botrány az ATV-ben, Fiala otthagyta a műsort + videó
Tolvai Reni és Curtis sem hagyta szó nélkül azt, amit a Megasztár énekese csinált
Szalai Ádám drámája: kiderült, mi történt a holland–magyar mérkőzésen – ezért lett rosszul
Kőkemény műveltségi teszt: ha 7-re helyesen válaszolsz, már átlagon felüli vagy!
Négyéves hajóutat kínálnak Amerikában a Trump-kormány elől menekülőknek
Ez volt az utolsó csepp a pohárban, Magyar Péter a saját híveibe törölte a cipőjét
Elképesztő fogyás: 43 kilóval lett könnyebb Adrienn - ez volt a módszere!
Üzenet Moszkvából: Biden lépése a harmadik világháborúhoz vezethet
Koeman agyatlannak nevezte a legnagyobb holland napilap újságíróját, ma üzent Szalainak
Magyar Péter: Elküldtem a 444-et a k…va anyjába
A Liverpool kapusa öt perc alatt három gólt kapott, összesen ötöt, örül Anglia
Értelek – mondta Rezeda Kázmér, mert mindig ezt mondta, amikor nem értett semmit.
A titokzatos Somló-hegy a királynői nyakék nélkül is lenyűgöző.
A demokraták a valóban egyre népesebb kisebbségekből akarták összerakni Kamala Harris szavazótáborát, csak éppen rossz logikával.
Egyáltalán nem meglepő Donald Trump győzelme az elnökválasztáson.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.