Arrafelé, tőlünk kicsit délre háború volt, és a csöndes, érzékeny alkotó már a 80-as évektől nyugtatót szedett. Tolnai Ottó saját történetét és a barátok emlékeit is beleszövi a Kovács Antal tapintata című portréba, így – talán a személyes hang miatt – az olvasót is megérinti a fiatalember sorsa. „A szünetben, munka után, mert a fekete és a sárga föld után isteni zöld agyagrétegre bukkantak, olykor magának is vesz, visz haza egy vödörrel. Azt mindig várta, azt a réteget, azt a nyugodtságot, hűs, zöld tömörséget, amellyel a sár minőségi átváltozása jár. Mintha egy más országba, más világba érkezett volna. […] Pontosan emlékszik, akkor lett szobrásszá, amikor a magyarkanizsai nagytemplomban először állt meg a Pietá oly fehér márványteste előtt, mint a hó. És szemérmesen rátette a kezét. A pőre márványra. Amikor először állt a Szabadkai Városi Könyvtár behemót gipsz Atlaszai alá. […] Ki hitte volna, néhány év múlva kezébe adják a drótkefét, tisztítsa le az Atlaszokat. Letisztította, kipiszkálta a lábujjak közét, a szakállak gipszbozótjait. […] A birkózó alapeljárása a gyúrás. Mellkas mellkason. Finom érzékkel kitapogatni. Tóni minden részét kitapogatta, megsimogatta, megszorongatta az emberi testnek. Durván tapintatosan. Mindig szemérmesen. Mennyivel több ez, mintha az akadémián rajzolgatsz egy előtted ülő testet. Valahogy úgy bajlódott velük, mint mikor az Atlaszokkal.”