Miközben a járvány elleni intézkedések Budapest életét is gyökeresen átformálták, a változások és tanulságok új impulzusokat adtak az urbanisztikában zajló szakmai vitákhoz. A termékenyítő hatású csörtét ezúttal a CEU egyik doktoranduszának, Tóth Csabának a blogbejegyzése lobbantotta lángra. Írásának provokatív címe: Kompakt város legyen Budapest, vagy inkább a vasúti agglomerációt erőltessük? A pamflet szakmai körökben „kiverte a biztosítékot”. A szerző az autómentes Budapest vízióján alapuló érveinek legnagyobb hiányossága, hogy egyetlen nézőpontból, a belvárosban élő, Nagykörúton belül dolgozó, húszas-harmincas yuppie-k szemszögéből vizsgálja a merre tovább kérdését. Komplex megoldások helyett konfrontációt hirdet az eltérő életmódú és preferenciájú közösségek között.
Pedig a városmag, az azon kívül eső kerületek, illetve az agglomerációs övezet lakói nem ellenségei egymásnak – fogalmazza meg kritikáját a Magyar Urbanisztikai Társaság (MUT) alelnöke, a Corvinus Egyetem oktatója, Kocsis János Balázs városszociológus. Leszögezi, hogy Budapest gazdasága összeomlana, ha nem jönnének be az agglomerációból dolgozni, vásárolni, sportolni és szórakozni az emberek, az elővárosok lakossága pedig éhen halna, ha nem járhatna a nagyvárosba pénzt keresni. A különböző gazdasági és infrastrukturális funkciók szempontjából is egymásra utalt a város belső része és pereme.
A dolog árnyoldala persze, hogy a közlekedés túlságosan nagy arányban autóval zajlik. Ugyan lehet követelni, hogy költözzenek kevesebben az agglomerációba, vagy költözzenek vissza, de e formában semmi értelme ennek. Jobban szolgálja a város működését, ha a közlekedési igényeket próbáljuk meg racionalizálni és racionálisan kielégíteni, ami viszont nem olcsó megoldás Kocsis János Balázs szerint.
Ugyancsak árnyaltan ítéli meg a kérdést Fialovszky Tamás, a várostervezéssel is foglalkozó Építész Stúdió tagja. Szerinte a járvány sokkszerűen bizonyította városi életformánk sebezhetőségét. Az emberek számára egyik pillanatról a másikra az izoláció, a saját „mikroklíma” megteremtése és védelme került előtérbe, amiből okszerűen következhet, hogy a városlakók szemében felértékelődik a kertvárosi élet, ez pedig sajnos a városrobbanás erősödése felé mutat. Fialovszky emlékeztet arra, hogy a várostervezőket régóta foglalkoztatja, vannak-e alternatívái az agglomeráció parttalan növekedésének. Ilyen alternatívát kínál a „kompakt város” koncepció, amelynek alapgondolata, hogy a város szétterülése helyett használjuk ki a település határain belül lévő rozsdaövezeteket. Budapest területének mintegy tíz-húsz százaléka ma alacsony kihasználtságú volt iparterület, a városmagtól gyakran nem is távol. Logikus volna, ha ezek területére költözhetnének az emberek az agglomeráció helyett. Csakhogy ehhez urbanizációs szempontból átgondolt városfejlesztésre, a tőke ösztönzésére volna szükség – mutat rá az építész.