Az ember kíváncsi lény, de nemcsak a szép, jó, kellemes érdekli, hanem a rút és szomorú is. Így nem pusztán szépművészeti alkotásokat bemutató tárlatokra és komolyzenei koncertekre látogat el, de tömegkatasztrófák, gyászos emlékezetű tragédiák helyszíneit is felkeresi. A tengerentúlon már külön iparág szakosodott eme érdeklődési irányra. Eddig a katasztrófaturizmus tárgykörébe utalhattuk mindezt, ám egy nemrégiben megjelent bookazine más szóval illeti a jelenséget. (A bookazine az angol könyv [book] és magazin [magazine] szavak összevonásával jött létre. Olyan kiadványt jelöl, amely színes és könnyen befogadható, mint egy magazin, ugyanakkor tartalmas, mint egy könyv.) Ez az angolból fordított, eredetileg brit kiadvány a „sötét turizmus” megnevezést használja. Az előszó röviden elmagyarázza, mit értsünk a fogalmon: a múltbéli halálhoz, tragédiához vagy bűnhöz kapcsolódó helyszínek meglátogatását. A bevezető megfogalmazói nem tagadják, hogy a jelenség etikai aggályokat is felvethet – rendjén való-e ilyen helyszíneket megnyitni a turisták előtt, belépődíjat szedni, emléktárgyakat árusítani, netán kitenni az áldozatok fényképét –, ám úgy látják, hogy a sötét turizmus segíthet a történelem tanításában és tanulásában.

„Mintha varázsolnék” – mondja egy eltűnőben lévő mesterség utolsó mohikánja
Koronczay Imre órásmester 1977 óta gondoskodik róla, hogy ne tévesszük el az időt.