Miután szinte egyik napról a másikra kellett átállni a digitális oktatásra, az első napok az útkereséssel teltek. Számos programot ismertek meg a pedagógusok, amelyek többségéről sok kolléga még csak nem is hallott korábban. Az informatikustársadalom igyekezett segítséget nyújtani, ők a startupper mentalitással pontosan ismerték a tanárok új helyzetben jelentkező problémáit. Ahogy Turcsán Tamás, a The Connect East Incubator vezetője fogalmazott, ilyen esetben normális, hogy a rendszer „kicsit zörög, zötyög meg folyamatosan épül működés közben”. Ezért hozta létre az Online Otthonoktatás csoportot, amely egy hétvége alatt 66 ezer főre duzzadt, annyi tanár és szülő tett fel kérdéseket az informatikusoknak. Pillanatok alatt készült Google Classroom használati útmutató, segítség a KRÉTA-hoz és számos egyéb programötlet.
A tanárok nagy része kihívásként élte meg az új eszközök felfedezését. Pesszimista elemzések szerint a digitális oktatás felgyorsítja a pályaelhagyók vagy a korai nyugdíjazások számát, mivel a hazai pedagóguskar kora miatt vagy egyáltalán nem tanulta a digitális módszertant, vagy a frontális oktatás favorizálása miatt nem volt rá ideje. Egy 25 éve a pályán lévő mestertanár szerint ugyanakkor épp a digitális eszközök miatt az óratartásnál nem működik más, mint a frontális oktatás. Hiába kérdez ugyanis vissza rendszeresen, általában nincs visszajelzés vagy kérdés az elhangzottakkal kapcsolatban. Egy általános iskolai tanár erre azt feleli, hogy csoportmunkában kell dolgoztatni, illetve olyan képi anyagot adni a gyerekeknek, amely leköti őket. Ezt a mestertanár is tudja, ezért tart órát Skype-on vagy Discordon, ahol azonnal megoszthat anyagokat. Iskolájában a Classroom a kötelező, itt, e-mailen és Facebook-csoportokban küldi a tananyaghoz készített PDF-prezentációit. Nagy különbség, hogy korábban a diákok csak néhányat láttak ezekből a tankönyvi segédletekből, most viszont megdöbbentek a több száz diát tartalmazó PDF-sorokon.
A tanár úgy látja, hogy a középiskolás korosztályban a távoktatáshoz szükséges önálló munkavégzés és fegyelem hiányzik a diákokból. Ezt tovább nehezíti, ha egy családban nem jut mindenkinek külön számítógép. Így az órarend szerinti távoktatás viszonylagos illúzió, olyan feladatokat kell adni, amelyek okostelefonon is megoldhatók. Ám az ilyen feladatok elkészítése különmunkát igényel, ezért, illetve a megnövekedett adminisztrációs terhek miatt sokkal több feladatuk van a tanároknak. Hiába vélik sokan, hogy több idejük van és könnyebb az online oktatás, valójában jóval nagyobb leterheltséggel küzdenek – mondja a mestertanár.