– Mindenhová biciklivel jár?
– A városban igen. Fiatalkoromban versenyszerűen kerékpároztam. Szeretem, hogy gyorsan haladok.
– Nincs is autója?
– De van. Azzal járok Kecskemétre, ahol az Illatszertárban és a Chicago című musicalben játszom.
– A tévében június 4-én mutatták be az Ezerkilencszáztizenkilenc című kisjátékfilmet, amely Kós Károly novellájából készült. Gál Jankó és felesége, Anna történetén keresztül látjuk, hogy mit éltek át azok, akik 1918 és 1921 között Erdélyben maradtak. A film a magyarság sorstragédiájáról, a menni vagy maradni konfliktusról, az anyaföldhöz való mindenekfeletti ragaszkodásról szól. Bozsogi János rendező Jankó szerepét bízta önre.
– Szép, költői film lett. Persze hogy megérint, erdélyi vagyok. Mindenkinek elszorul a torka, ha a szülőföldjéről lát felvételeket. A békediktátum miatt Magyarország elvesztette Erdélyt. A film végén elhangzik egy részlet a Kiáltó szó című röpiratból, melyben Kós Károly egyértelműen megfogalmazta, hogy mi itt egy közösség vagyunk, itthon kell helytállni és újrakezdeni. Én is úgy gondolom, hogy a traumáinkat meg kell érteni, földolgozni, aztán továbbmenni, és megpróbálni élni.
– A családja 1989-ben, még a forradalom előtt költözött át Csíkszeredából Szekszárdra. Hogyan élte meg?
– Kilencéves voltam… Nekem ott gyönyörű gyerekkorom volt. A döntés már három évvel azelőtt megszületett, amikor a szüleim beadták a letelepedési kérelmet. Addigra a baráti társaság nagy része már elment Kanadába, Németországba, Magyarországra. A szüleimet a kultúra szabadsága utáni vágy hajtotta, azt szerették volna, ha a két fiuk szabadon tanulhat és beszélhet magyarul. Ez sokáig meghatározta az elképzeléseimet. Úgy éreztem, az a feladatom, hogy tanuljak, diplomát szerezzek, ha már a szüleim negyvenévesen a nulláról kezdték újra az életüket. Küzdeniük kellett az elfogadásért és azért, hogy egzisztenciánk legyen. Gyerekként megéltem, hogy a beszédem miatt csúfoltak, az iskolában én voltam a menekült, a román kisfiú. Mondtam, hogy se menekült, se román nem vagyok, magyar vagyok, mint ti.