Vannak, akiknek nem tetszik, hogy nem a régi közlekedési múzeum újul meg, másoknak pedig az nincs ínyére, hogy az új intézmény nem a Liget-projekt által épül fel. A helyzet az, hogy a Városligetben csak akkor fértek volna el a műtárgy jellegű járművek, ha a kiállítótér a föld alatt is kiterjeszkedne több ezer négyzetméteren. Ez a megoldás hidrogeológiai problémákat is felvetett, hiszen az egykoron mocsaras területbe süllyesztett mélygarázsok és múzeumi pinceemeletek elzárnák a talajvíz útját. A kormány végül 2011/2017-es határozatában lehetőséget adott a múzeumnak, hogy hozzon létre új telephelyet olyan rozsdaövezetben, amely Budapest egyik kulturális központja lehet.
A kijelölt többhektáros telken a MÁV járműjavítója működött több mint egy évszázadon át. Vasúti szerelvényekkel viszont az 1867-ben alapított Magyar–Svájci Gépgyár kezdett itt foglalkozni. A vasúti céghez 1870-ben került a telek, majd összekapcsolták a losonci (józsefvárosi) pályaudvarral. A műhelyekben mozdony- és kocsigyártás is folyt, a termékekből az 1873. évi bécsi világkiállításon is bemutattak néhányat. A legnagyobb munkát ebben az időben a MÁV első, Pest–Losonc vonalának járművei adták, de sokáig leginkább az ország északi területeiről hozták ide a mozdonyokat, kocsikat. A műhelyt emiatt kezdték „északinak” emlegetni, írja a MúzeumCafé 66. számában Vitézy Dávid és Zsigmond Gábor. A XX. század elejére a kőbányai létesítmény nemcsak a magyar államvasút legkorszerűbb, hanem Budapest legnagyobb ipari üzemévé vált. A két háború között már a Kandó-mozdonyok javítását is el tudták itt végezni, a második világháború után pedig megkezdték a dízelmozdonyok gyártását, tömeges javítását.
A kőbányai Eiffel-csarnok, amely a Magyar Állami Operaház műhelyházaként és próbacentrumaként született most újjá, az 1880-as években készült el Feketeházy János MÁV-főmérnök, a Szabadság híd megalkotójának elképzelései alapján. A dízelcsarnok tervezéséhez 1958-ban láttak hozzá Gundel István és Rochlitz Tibor tervei alapján. A kivitelezéssel három év alatt végeztek, a tömböt 1962. június 8-án adták át.