Strand business class

Ahogy újranyitnak az európai országok, úgy merül fel egyre többekben a kérdés, mi lesz a nyaralással. Mit kezdjünk a vis maiorral? Pániklemondások, csődöt jelentett utazási irodák és speciális nyaralószabályok szegélyezik a pihenni vágyók útját.

2020. 06. 06. 14:39
Spread of the coronavirus disease (COVID-19) continues, in Italy
Az olaszországi turistalátványosság, Alberobello látképe Fotó: REUTERS/Alessandro Garofalo
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ibolya a negyvenes évei közepén jár, sikeres informatikus, a munkájában a maga ura, ezért előre tud tervezni. Minden évben legkésőbb decemberben eldönti, hova megy a család a nyáron pihenni. Tudja, ebben az időszakban még több ajánlat közül választhat, mint mikor a magyarok többsége február–március környékén elkezd élni az előfoglalási kedvezményekkel. Férje német kapcsolatai révén tapasztalatból mondja, hogy ilyenkor még nem vitték el az összes megfizethető árú, de jó szolgáltatást nyújtó, szigorúan tengerparti szállodában a tengerre néző szobákat a német és az osztrák utasok. Évek óta e precíz menetrend szerint terveznek, ám 2020 felülírta az eddigi gyakorlatot.

A koronavírus okozta vis maior nyomán elbi­zonytalanodtak, kérdés, el tudnak és/vagy el mernek-e menni nyaralni, és főleg mi lesz a pénzükkel. Azt ugyanis senki sem vitatja, hogy a koronavírus vis maior, de hogy a vírus miatti csökkent utazási igényekből eredő járattörlés, illetve szállodabezárás vis maior-e, az már kérdéses.

– Először nem aggódtam, mindig kötünk útlemondási biztosítást, amelyben benne van, hogy betegség esetén törölhető az utazás, és visszajár a befizetett összeg, gondoltam, várunk, és legfeljebb, ha még mindig veszélyes az utazás, majd beteget jelentünk – meséli Edit, aki együtt utazott volna Ibolyáékkal, hozzátéve, hogy kiderült, ha beteget jelent, akkor a biztosító kiküldi a saját orvosát, megvizsgálandó, nem történt-e csalás. – Elismerem, hogy ez nem egyenes megoldás, de jelenleg minden szolgáltató az utasokra terheli a költségeit. Megértem, hogy a helyzet messze van az ideálistól, de azért mégis vérlázító, hogy a biztosítóknak nincs keretük visszafizetni az utazást, de arra van gondjuk, hogy orvosi vizsgálatokat végeztessenek, szintén nem kevés pénzért.

– Megszűnt a normál pénzáramlás. Az utazási irodák nem azért nem fizetik vissza a befizetett összeget, mert nem akarnak segíteni az utasokon, hanem az a pénz már nincs náluk, leelőlegezték az adott szállodánál, légitársaságnál, más szolgáltatóknál – magyarázza Forrai Tamás, a Viva Utazási Iroda ügyvezetője.

Tóth Ákos, az Utazómajom blog írója arról adott hírt, hogy a hazai utazási irodák erejükön felül próbálnak segíteni, és az általános szerződési feltételeken túl próbálnak minél több pénzt visszaszerezni az ügyfeleknek. A nagy nemzetközi utazási irodák, például a Neckermann és a Tui az utolsó pillanatig vártak, hogy mi legyen a nyári utakkal. Az utóbbi esetében Török Balázs, a cég hazai ügyintézője arról tájékoztatta az utasokat, hogy a június 15-től a nyár végéig tartó foglalásokat az előleg fejében át lehet írni jövő augusztus 31-ig az iroda által meghatározott elérhető útra, szállásra. A június 14-ig tartó utakat pedig visszafizeti a cég, ugyanúgy, mint azt az előző hónapokban tette.

Turisztikai szakértők szerint a legnagyobb probléma a bizonytalanság, az ágazat nem tud tervezni. A mediterrán országok különösen bajban vannak. A koronavírustól leginkább sújtott Olaszország és Spanyolország nemzeti össztermékének 15 és 13 százaléka származik az idegenforgalomból, Görögország pedig mindkettőnél jobban függ a turizmustól: a munkavállalók 26 százaléka dolgozik az ágazatban, amelyből a GDP negyede származik. Nem véletlen, hogy ezek az országok jelentették be először, mikor és milyen feltételek mellett fogadnak látogatókat.

Görögországban a szállodák júniusban nyitnak ki, a csak nyáron üzemelő szálláshelyek júliusban. Spanyolország, Horvátország és Olaszország szintén júniusban nyitna. A görög repülőjáratokra csak 72 óránál nem régebbi, negatív koronavírusteszttel lehet felszállni. Ennek hatékonyságát járványügyi szakemberek jelentősen kétségbe vonják. További gond, hogy a négy óránál rövidebb repülőutakon (gyakorlatilag minden euró­pai járat) ugyan csak gyárilag előre csomagolt falatkákat adnak az utasoknak, de a járatnak a légitársaságok megsegítése miatt tele kell lennie, így nincs távolságtartás.

Az olaszországi turistalátványosság, Alberobello látképe
Fotó: Reuters/Alessandro Garofalo

Spanyolországban is csökkentik a tengerpartok kihasználtságát. Galíciában öt elkülönített rész segíti a minimum másfél méteres távolság betartását. Valencia környékén már két méter az előírt távolság. Itt a neten keresztül lehet lefoglalni egy-egy helyet délelőttre vagy délutánra, de egész napra nem. Canet d’En Berenguer önkormányzata szerint így a strandolás kevésbé zsúfolt élményt nyújt, olyasmit, mint a business class a repülőkön. Costa Braván pedig különválasztják az időseket, a gyerekes családokat, a párokat és a baráti társaságokat. A legcsalogatóbb intézkedéseket Szicília hozta, amely minden három vendégéjszakából fizet egyet, és a repülőjegy árának felét is állja, ha a sziget hivatalos turisztikai oldalán foglal az utazni vágyó. Ez azonban sokakat kevéssé vigasztal, ha nem kaphatják vissza az utazási irodáknál már befizetett nyaralási összegüket.

A múlt hónapban csődöt jelentett Robinson Tours éppen azért döntött a bezárás mellett, mert a cég 380 millió forintos biztosításából fedezi az utasoknak még vissza nem fizetett összeget. Forrai Tamás újabb irodák bezárására számít. Molnár Judit, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének elnöke olyan jogszabály-módosítást kezde­ményez, amely lehetőséget adna az utazási irodáknak, hogy meghiúsult utazás esetén egy évig érvényes vouchert adjanak a nyaralóknak, ne pedig két héten belül kelljen visszafizetni a pénzt.

A francia, a holland, az olasz, a görög, a litván és a spanyol kormányok már döntöttek, hogy légitársaságaik élhetnek ezzel a lehetőséggel. Angliában a British Airways is a vouchert preferálja, de visszatérítést is lehet kérni. A KLM és a Delta is hasonló módon jár el. A fapados légitársaságoknál a WizzAir szerint az üzleti modellel nem összeegyeztethető az ingyenes módosítás, a Ryanairnél és a Jet2-nél viszont igen: lehet átfoglalást és visszatérítést is igényelni. A spanyol Volotea nyolc eurót kér az átfoglalásért.

A repülőtársaságok tehát bár komoly bajban vannak, szakértők szerint át fogják vészelni a koronavírus okozta problémákat. A szállodák más kérdés, mivel kihasználtságukat jelenleg még tervezni sem tudják. A Bookingon és az Airbnb-n is jelen lévő szállások jó része ezért ingyenes foglalási lehetőséget biztosít, akkor is, ha egyébként előre kellene fizetni. Egyre népszerűbb az a nyaralási forma, hogy a családok autóval elérhető célpontokat választanak, és kibérelnek egy teljes szálláshelyet. Szakértők szerint ezért a magánszállások lehetnek a Covid–19 nyertesei. A vagyonos családok körében ez odáig terjed, hogy teljes szállodákat is lefoglalnak mind­össze néhány főnek. Egy 14 szobás, óceánparti hotel Maine-ben például hetente 19 500 dollárért kivehető, és rendszeresek a foglalások. Massachusetts egyik tóparti szállodája pedig napi 38 ezer dollárt kér el a szállodáért, aminek fejében használható a wellnessrészleg, van meditáció és esténként zongorakoncert.

– Igazán nagy bajban a közepes és nagyobb utazási irodák vannak, mert nekik több kinnlevőséggel kell számolniuk, miközben az alkalmazottaikról és a bérleti díjról is gondoskodniuk kell. A kisebb irodák jobb helyzetben vannak – mondja Forrai Tamás, aki szerencsésnek vallja magát, hogy át tudja vészelni az időszakot, hogy el tudta intézni, csoportjai mind később utazzanak. A szakértő szerint a jelenlegi helyzet megoldását az fogja jelenteni, amikor az emberekben meglévő utazási igény legyőzi a korlátozásokat. Erre pedig a városok újranyitása kapcsán minden remény megvan, mivel a korlátozások csökkentése után az utca embere azt nyilatkozta: a depresszió veszélyesebb a vírusnál.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.