Nyertek a karanténon a dollármilliókat kereső YouTube-sztárok. Valószínűleg ők az egyetlenek, akik pénzügyileg jól jöttek ki a bezártságból, ugyanis az otthoni munkavégzésnek köszönhetően megugrott az internetezők, illetve a világhálón eltöltött órák száma – derül ki a Social Blade weboldal statisztikájából, amely az utóbbi pár hónap videómegosztóoldal-nézettségeit vizsgálta.
A legtöbbet kereső youtuberek (online videózók) közül aranyérmes lett a számítógépes, mobiltelefonos játékokat bemutató Preston Arsement. A több tucat műsorcsatorna tulajdonosa tavaly összesen 4,5 milliárd forintnyi dollárt tett zsebre, ám most márciusban legalább ötszázmilliót könyvelhetett el az alig 24 éves férfi, hiszen százmilliók nézték műsorait. Nem panaszkodhat az ezüstérmes Felix Kjellberg sem, akit a világ PewDiePie néven ismer. A harmincéves svéd játékos tavaly 3,9 milliárd forintnyi dollárt keresett, most márciusban pedig 470 millió került a bankszámlájára. Harmadik a kanadai Evan Fong, aki tavaly összesen négymilliárd, tavasszal pedig 450 millió forintnak megfelelő dollárral gazdagodott. Számítógépes játékközvetítéseit közel egymilliárdan nézték egy év alatt, csupán az utóbbi két hónapban 230 millió nézőt szegezett a gép elé.
Sajnos a magyarok csak itthon „kiskirályok” a külföldiekhez képest, de a legjobb hazaiak még így is milliókat keresnek. Toplistás a kezdetben zeneparódiát, később saját dalokat gyártó Pamkutya csatornát üzemeltető testvérpáros, illetve Dancsó Péter, a Videómánia csatorna birtokosa. Hiába nézik több millióan produkciójukat, éves bevételük „csupán” öt-húszmillió forint között alakul.
Felkavarva az egyeduralkodó multik világát, rohamtempóban érkezett az amerikai technológiai gigacégek – a Facebook, a Twitter, az Instagram és a YouTube – kínai konkurense, a TikTok, amely mára begyűjtött vagy egymilliárdnyi tinédzsert. Nem csoda, hiszen 141 országban 75 nyelven érhető el az alkalmazás.
A népszerűség oka egyszerű: bárkiből sztár válhat, hiszen elég egy korábban készített videóra ráénekelni vagy rátáncolni. Ugyanígy a filmcsillagokat is lehet „szinkronizálni”, ha pedig tetszést arat a kisfilm, akár több millió néző is begyűjthető. Az ifjúság megőrül érte, a program a 2018. augusztusi megjelenése után októberben már világszerte a legtöbbek által letöltött alkalmazás volt fénykép és videó kategóriában az Apple Store internetes áruház szerint. Kiszimatolva az üzleti lehetőséget megjelentek a legnagyobb vállalatok, amelyek öntik a pénzt egy-egy videó mellé a hirdetésre, szponzorációra.