A révész gyakorlott mozdulattal leakasztja az acélsodronyt a cölöpről, behajítja a hajóra, felugrik a pallókra, beindítja a dízelmotort, s már indul is a komp. Drótkötélpályán vezetve. Erre csak a Tisza felső folyásánál van lehetőség, ahol még keskeny a folyó, ezért át lehet feszíteni a kötelet. Önmagában már ezért a kuriózumért is megéri az utazás. A viteldíj kocsinként négyszáz, továbbá személyenként száz forint. Pontosan a harmada a Dunán általános tarifának. A KSH havi jelentésében nincs ilyen tétel, de már ez az adat is árulkodik a helyi vásárlóerő mértékéről. A komp egy-két perc alatt átér a Tisza túlpartjára – Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből Borsod-Abaúj-Zemplénbe. S az összevont megyenév még pontatlan is: Szabolcs-Szatmár-Bereg Unggal kiegészülve lenne helyes, hiszen – a kevésbé ismert – Záhony anno Ung vármegyéhez tartozott.
Isten háta mögötti tájra, Magyarország talán legeldugottabb vidékére érkezünk. Ezt a címet a Beregnek vagy az Ormánságnak szokás ítélni, de Zemplén keleti csücskéhez képest, amelyet a Tisza és a magyar–szlovák határ harapófogója szorít, előbbi kettő fejlett régiónak számít.
Trianon sehol nem kuszálta össze annyira a közigazgatási, azaz a megyehatárokat, mint itt. Tuzsérnál kelünk át a Tiszán, ott, ahol – illetve néhány kilométerrel feljebb – egykor négy vármegye ért össze: Szabolcs, Bereg, Ung és Zemplén. Trianon előtt a megyéket is természetes határ választotta el egymástól, a Latorca és a Tisza; míg a ma is érvényben lévő államhatár nyomvonala nélkülöz minden logikát. Persze csak mai ésszel, mert egy évszázada az volt a döntő érv, hogy a Csap–Sátoraljaújhely vasúti vonal már a születő Csehszlovákia gazdasági vérkeringését táplálja.
– Hová mennek? – kérdezi a révész.
– Újhelyre, de előtte megnézzük Szelmencet. Ugye, Pácinnál kell átmenni a határon?
– Dehogy, itt mindjárt Zemplénagárd után, Lácacsékénél. Újhelyre is arra, Szlovákián át érdemes menni. Gyorsabb arra, és jobb is az út.
Hitetlenkedünk, de terepismeret híján persze nem szállunk vitába. A Google-térkép nem ismeri a Lácacséke és Perbenyik közötti átkelőt, de néhány kattintás után kiderül, hogy 2011-ben megnyitották, helyesebben helyreállították a két falu között egykor létező utat, amelyet a közkedvelt navigációs alkalmazás is ismer.