Nekünk, zenekritikusoknak, állítólag a mániánk, hogy mindenáron skatulyázunk, kategorizálunk. Legalábbis az alkotó zenészek szerint, akiknek többsége hidegrázást kap ettől. Hiába magyarázzuk, ahhoz, hogy az olvasó a kritizálandó anyagot illetően képbe kerüljön, muszáj nevén neveznünk a gyereket. Aztán persze belenyugszanak, sőt olyan eset is előfordult, hogy az érintett formáció éppen az egyik szakíró önkényes stílusmeghatározását állandósította a későbbiekben.
Végighallgatva az első bálozós Monument albumát néhány pillanatra érdemes elmerengeni a műfaji megjelölésen: klasszikus rock vagy inkább heavy metal? Merthogy a 2019. május 1-jén alakult társulat a két irányzat közötti mezsgyén egyensúlyozva hordozza magán e stílusjegyeket. A következő gondolat: talán mégis a berzenkedő muzsikus-szerzőknek van igazuk?
Mindenesetre hagyjuk a dobozolást, koncentráljunk a tartalomra! Kőkemény dob-basszus alapok, döngölő, ám mérsékelten zúzós, gitárcentrikus zene, mindvégig feszes tempó, sodró lendület: miként az megíratott egykoron a rock-metal képzeletbeli nagykönyvében. És máris itt a patthelyzet: a debüt album mind a kilenc tétele megfelel a fentebb említett íratlan szabályoknak, ugyanakkor képtelen kitörni ebből a nem túl tágra húzott körből. Akár ifjúságunk kedvenc indiánregényeiben, amikor is a küzdő feleket hosszú szíjon egy cölöphöz rögzítik úgy, hogy a szemben álló két harcos mozgástere kizárólag a körön belüli területre korlátozódik. E mozgásteret a fiúk igyekeznek is maximálisan kihasználni; ha nem is virtuóz módon, de a négy hangszeres muzsikus (Kis Róbert – basszusgitár, Fekete „Öcsi” Gyula – dob, Bolyó-Imgrund Márton és Kökény Sándor – gitár) füllel hallhatóan, lelkiismerettel és hozzáértéssel teszi a dolgát.
A házi szerzők (a zenekar minden egyes tagja) dicséretes módon még arra is gondot fordítanak, hogy kompozícióik lehetőleg minél dallamosabbak, könnyebben megjegyezhetők legyenek. A dalszövegeken érezhető az igényességre való törekvés, ám igazából akkor fognak majd kiteljesedni, ha a szerelem, a lányok, az „élet küzdelmei” általános tematikáját felváltja valami érdekesebb, veretesebb téma. Kovács Viktor frontember éneke nem korbácsol felesleges indulatokat, sőt nyugodtságot sugároz. Nem préseli a torkát, hogy lehetőleg minél torzabb, rekedtebb üvöltés (ami a metalban szinte kötelező!) szakadjon fel belőle, adottságait kihasználva inkább tisztán, érthetően intonálva, a jó ízlés határain belül tartott karcossággal fűszerezve oldja meg a rá rótt feladatot.