Hódító sárgaság

2020. 07. 27. 11:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A lakberendezési Facebook-csoportokban szinte mindennap felkerül egy-egy lakáskép, feltéve a kérdést: „Ti milyen színnel festenétek?” A net mindentudó közössége egyhangúan harsogja: „szürke!”, a lakás többi bútora, berendezése mellékes. Néhányan esetleg megjegyzik a bézs vagy fehér árnyalatait, de a többség a skandináv otthonokból nemzetközi hódító útjára indult szürke mellett teszi le voksát. Nem érdekli őket, hogy a skandináv szürkék teljesen más színűek az év nagy részében hóborította ragyogásban vagy éppen a fehér éjszakák csendjében, mint a mi délkörünkön. Mert hát a szürke a divat.

És van, ami nem az. Lakberendezési blogok elsődleges festési tanácsa, hogy kerülni kell a sárgás árnyalatokat, mert az olyan 90-es évekbeli. Most meg a 80-as retró korszakát éljük, tehát a mindent eluraló, erős, klasszikus kék hathat csak megnyugtatóan az idegekre. Legalábbis a trendváltozásig, ami minden évben más, köszönhetően a Pantone éves bejelentéseinek. A klasszikus kék előtt az elmúlt években volt korall, ultraviola és lombzöld is, hasonlóan erős színek, amelyekhez valóban jól mutatnak a semleges falszínek.

Mínusz sárga – legalábbis a lakberendezés és lakásfelújítás amerikai sikerikrei, Drew és Jonathan Scott szerint. A számos lakásfelújítással kapcsolatos műsort jegyző ikerpár szerint ugyanis a 90-es évek sárgás divatja ma levon az eladandó lakások értékéből. Tehát szürkére, bézsre vagy semleges földszínekre kell mázolni a falakat, ha valaki igazán trendi lakást szeretne. Az ikrek kijelentése után számos hazai cikk is a sárgás árnyalatok ellen kívánt ágálni, mígnem néhányan rájöttek, hogy a Z generációs sárga továbbra sem veszít népszerű­ségéből. Akkor kire kell hallgatni: az ingatlanos ikrekre vagy az Instagram influenszereire? Aki kicsit ismeri a Scott fivérek történetét, tudja, hogy a házfelújításhoz vajmi kevés közük van, reality show-ik előtt több módon próbálkoztak hírnevet szerezni (például színésznek álltak), de a 2000-es évek csináld magad forradalmában lakberendezőként találták meg a sikert. Éppen ezért az általuk bemutatott felújítások messze nem a tévében látottak szerint történnek, ők csak a műsorvezetésben vesznek részt. Ezért nem vethetjük a szemükre, hogy a millenniumi rózsaszín után elfelejtkeztek a Z generációs sárgáról.

Az előbbi 2016-ban robbant be a köztudatba, és pasztellpinkbe borult a világ, sőt a rosét kikiáltották a millenniumiak kedvenc italának. 2018-ra Kylie Jenner (a Z generáció egyik kedvenc influenszere) megjósolta, hogy a sárga lesz az egyeduralkodó, a kifutóktól az Instagramig pedig minden napsütötte lett. Tavaly a Pantone bejelentette, hogy a klasszikus kék 2020 színe, amelyet színszakértők rögtön kiegészítettek a harmonizáló divatszínekkel. Így jelent meg a menta, a különféle lilás árnyalatok a levendulától a fekete ribizliig, és láss csodát: a sárga, a sárgadinnyétől az érett sárgáig.

Szóval akkor mégis lehet sárga a fal? A trendek szerint igen. Sok hazai lakberendező szerint nem. Magyarország végül is csak két-három éves lemaradásban van a trendeket illetően. Még szerencse, hogy a home staging szakemberek kizárólag fehér falakat ajánlanak, ha valaki el akarná adni a lakását, mivel az kelti a vevőben a tabula rasa érzést, aki ezáltal tudja leginkább elképzelni magát a lakásban. A fehéret pedig a legegyszerűbb sárgítani, akár már egyrétegű festés is napsütötte érzést varázsolhat. Ami lássuk be, a szürkénél némileg vidámabb szín. És talán ennek is akad ötven árnyalata.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.