Ha amerikai szempontból nézzük a kínai helyzetet, egymásra halmozódó problémákkal szembesülünk. Ott van Hongkong, amelyre Kína – a britekkel kötött megállapodással ellentétben – most rá akarja erőltetni a saját rendszerét egy nemzetbiztonsági törvénnyel. Tajvanról Peking sohasem mondott le, egyszer majd erővel vagy erőszak nélkül úgyis visszatér. A Washingtonnal vívott kereskedelmi háborúban „tűzszünetet” tartanak. Az ujgur tömegek átnevelő táborokba küldésében sincs kedvező fejlemény, hiába kiabálnak a pálya széléről nyugati emberjogi aktivisták. A koronajárvány miatt is egymást vádolja a két nagyhatalom: az amerikai döntéshozók „kínai vírusnak” nevezik a kórt, míg Peking arról beszél, hogy ő – az Egyesült Államokkal ellentétben – sikerrel vette fel a küzdelmet a pandémiával. Benne van ebben a politikai rendszer felsőbbrendűségének megítélése is. És a Dél-kínai-tenger, a világ egyik legnagyobb – 3,5 millió négyzetkilométeres – tengerének ügye. Ennél világosabban nem is látszhatna Kína egyeduralomra törekvése – hangoztatják Washingtonban. Előbb „történelmi okokra” hivatkozva magáénak kiáltja ki a tenger kilencven százalékát, majd mesterséges szigeteket épít, hogy katonailag még nagyobb részt tekintsen beltengerének. A dél-kínai-tengeri szigetek körül nemhogy csökkenne a feszültség, hanem napról napra nő még a koronavírus-járvány alatt is. A környező országok óhaját, hogy ők is gyakorolhassák a tengeri jogaikat, semmibe veszi Kína.
Vajon mi indokolja ezt a magatartást? A vagyon, amely a szigetek alatt rejlik. Tudósok szerint a mélyben eddig feltáratlan olajmező húzódik. Ez a hatvanas évek vége óta ismert, a becslések szerint 20-30 milliárd tonna olajat rejt a tenger alatti rész, és gázból is van bőven. Ezért a gazdagságért már megmozdulhat Kína, sőt akár az Egyesült Államok is. A kínai szárazföldön nem nagyon lehet kőolajat találni, az ország ezért ki van éhezve az energiára, amelyet külföldről kénytelen magas áron behozni. Más részről pedig a Dél-kínai-tengeren zajlik a világgazdaság árukereskedelmének évi ötezermilliárd dolláros forgalma. Itt megy át a közel-keleti kőolajexport harmada.