Száműzetésben született, és valószínűleg száműzetésben fog meghalni. I. János Károly volt spanyol uralkodó életének eddigi 82 éve tele van politikai csúcspontokkal és magánéleti mélységekkel, amelyek a dicstelen távozásáig vezettek hazájából. Harmincnyolc év uralkodás után – 2014-ben lemondott fia, VI. Fülöp javára – békés és gondtalan öregkorról álmodozott. A szemmel láthatóan beteg, bottal járó vagy tolókocsiban mutatkozó volt uralkodót mégis utolérte a múltban elkövetett tetteinek következménye. A jól értesültek szerint fia, VI. Fülöp is elfogadta ezt a megoldást, hiszen számára egy a cél, hogy az utóbbi időben ugyancsak megtépázott alkotmányos monarchiát minden erejével próbálja megmenteni. Ha az „öreg” távol van, vélhetően nem esik rá mindennap a média reflektorának fénye, talán így valamivel nyugodtabb helyzet teremtődik az uralkodóháznak és egész Spanyolországnak is.
Mit követett el I. János Károly? Az elmúlt évtizedben egy spanyol konzorcium majd hétmilliárd dolláros üzlethez jutott Szaúd-Arábiában, a Mekkát és Medinát összekötő gyorsvasút építésében. A tárgyalásokról értesülésekkel bíróknak az volt a véleményük, hogy a spanyol uralkodó ráhatása nélkül aligha futottak volna be győztesként. I. János Károly szívélyes kapcsolatokat ápolt a szaúdi királyi családdal és az uralkodóval, Abdullahhal. A királyi kapcsolatok nélkül ez az üzlet nem valósulhatott meg, ezt szinte mindenki elismerte. A megállapodás létrejött, 2008-ban I. János Károly panamai bejegyzésű alapítványának genfi bankszámláján megjelent százmillió dollár (mintegy 32 milliárd forint), mégpedig szaúdi feladóval. Miért a megrendelő fizetett, hiszen általában a kivitelező az, amely a megvesztegető szerepét játssza? Valószínűleg a spanyol konzorcium ilyen módon akarta kifejezni a háláját a királynak, ennyivel kevesebbet számlázott a szaúdi félnek, amely ezt továbbutalta János Károlynak. De az is megeshetett, hogy Rijád érdekében mérsékelték az árakat, amit támogatott a spanyol király is, és ebből jutott az uralkodónak.