Az akkor már kommunista befolyás alatt álló magyar országgyűlés 1948 júniusában fogadta el a magánkézben lévő oktatási intézmények államosításáról szóló törvényt, amelynek értelmében több mint hatezer-ötszáz felekezeti iskola (több százezer diákkal és mintegy tizennyolcezer pedagógussal) került állami fenntartásba.
Ennek hátterében az állt, hogy a történelmi egyházakra – és elsősorban a katolicizmusra – a kommunisták mindig gyanakodva, sőt gyűlölettel néztek, s 1948-ban elérkezettnek érezték az időt arra, hogy mind az oktatás világából, mind a társadalmi diskurzusból kivonják őket. Így került sor a felekezeti iskolák államosítására is. Az istenhiten alapuló keresztény értékrend – amelyben érték többek között a család, a magántulajdon, a tudás, a hazaszeretetet, a hagyománytisztelet és az emberi méltóság – rivális és ellentétes tartalmú világnézete volt az ateista és materialista kommunizmusnak. Az egyházak az iskoláikban ezt az értékrendet adták tovább, s erre a Rákosi Mátyás, majd Kádár János nevével fémjelzett államszocialista diktatúrában nem volt szükség.
Több mint négy évtizednek kellett eltelnie ahhoz, hogy az egyházak – néhány kivételnek számító, az államszocializmus korában is működő egyházi iskolától eltekintve – ismét intézményfenntartók lehessenek. A szocializmus utolsó országgyűlése 1990 januárjában becikkelyezte az 1990. évi IV., a lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházakról szóló törvényt, amely nemcsak kimondta, hogy az egyházak az államtól függetlenek, és azok egymástól elválasztva működnek, de azt is garantálta, hogy az egyház „elláthat minden olyan nevelési-oktatási, kulturális, szociális, egészségügyi, sport-, illetőleg gyermek- és ifjúságvédelmi tevékenységet, amelyet törvény nem tart fenn kizárólagosan az állam vagy állami szerv (intézmény) számára. E tevékenységi körben az egyházi jogi személy intézményt létesíthet és tarthat fenn.”
Ennek szellemében a rendszerváltozás után sorra alakultak meg, illetve szerveződtek újjá a felekezeti iskolák. Az egyházaknak azonban a kilencvenes évek elején a sok évtizedes kihagyás okozta társadalmi talaj- és oktatási hagyományvesztés mellett az infrastrukturális hiányosságokkal és az anyagi kihívásokkal is szembe kellett nézniük. Sem megfelelő méretű épületek, sem az iskolafenntartáshoz szükséges anyagi feltételek nem álltak rendelkezésre. Így az egyházak (1945 és 1949 között államosított ingatlanvagyona utáni) kárrendezésének egyik legfontosabb kérdése lett 1989/90 után a felekezeti oktatási intézmények visszaadásának, fölújításának, illetve megépítésének és működtetésének a problémája.