Különös párosítás eredménye a rock történelmének tarka világában – magyarázza Kovács László rockzenei szakértő, lemezmárka-tulajdonos, akit a nemzeti rocknak nevezett, alig húszesztendős múltra visszatekintő zenei műfaj születéséről, hatásairól kérdezek. A belvárosi Szabadság téren, az egykori Tőzsdepalotával – sokáig a Magyar Televízió székháza – szemközt magasodó hatemeletes, Bauhaus-jellegű puritán épület tölgyfa kapuja fölött két zászló közé ékelve húzódik a felirat: Hazatérés Temploma. Az itteni gyülekezet az elszakított országrészekből érkező tisztviselőkből formálódott az első világháborút követően. A templom névadásával az elszakított területrészek 1938–1940 közötti visszatérését örökítették meg. Most nem nehéz üres padra lelni a templom előtt, és mintha összebeszéltünk volna, tekintetünk szinte egyszerre siklik a homlokzatra, a tetőről az ég felé nyúló csillagra. A református templom fedett előteréből Horthy Mikós mellszobra tekint a térre.
A nacionalizmus bélyege
A nemzeti rock a rockzene kicsiny szelete. Ma már kevesen tudják, hogy egyik kiindulópontja a baloldali ideológiákban gyökerező szkinhedmozgalom, s ez a hullám adta a kezdeti lökéseket.
– Pedig ez volt az eredete, amikor a hetvenes évek elején zászlót bontott Angliában – magyarázza Kovács László. – Az irányzat szerény ideológiai háttere alátámasztja, hogy az akkor divatos, értelmiségi indíttatású hippimozgalom ellentételezéseként szerveződött az angol munkásfiatalok körében. Erre utal az említett szubkultúrától élesen eltérő, gyakorlatilag azt tételesen cáfoló divatvilág is: a felnyírt haj, illetve a militarista öltözék. A mozgalom – talán épp a katonás divatjegyek alapján – a hetvenes évek végére erős jobboldali irányt vett, noha a baloldali szkinhedirányzat vékony erecskeként ma is létezik. A rock and rollból indult ki, majd a hetvenes évek vége felé a punkzene több elemét is beépítette saját muzsikájába. Nagyrészt az egyszerű ritmus jellemzi, a szövegek pedig többségükben közéleti problémákat feszegetnek.