A HNT az Agrárminisztériummal közösen olyan digitális adatbázist kíván létrehozni, amelyben pontosabb adatok állnak majd rendelkezésre a hatósági ellenőrzésekhez. Az új bortörvény ehhez kapcsolódóan jelenthet előrelépést, hiszen a jelenleg borászati szinten vezetett önálló nyilvántartási rendszerek (informatikai vagy papíralapú) egységes nyilvántartásba kerülnek. A HNT az esetleges visszaélések csökkentésének érdekében
– csakúgy, mint tavaly – az idén is folytatja a hatósági mustfokméréseket.
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) rendszeresen ellenőrzi a borok minőségét. Tavaly 131 ezer hektoliter bornál találtak kifogást, míg 2018-ban 102 ezernél. Az elmúlt fél évben 1400 hektoliter hamis terméket vontak ki a forgalomból, elsősorban vizezés miatt. Minden évben előfordul kisebb-nagyobb botrány: 2019-ben a forgalomba hozatal után az ellenőrzési borminták közül 93 tételnél indítottak eljárást (2018-ban 137 tételnél), négy esetben pedig a nagyfokú hiányosságok miatt üzemet kellett bezárni.
Illegális muzeális
Miközben hatvan országban termelik, összesen 242 országban fogyasztják a bort. Arra, hogy mekkora gond a méregdrága nedűk hamisítása, a Wine Spectator hívja fel a figyelmet. A lap szerint a piacon kapható híres, régi évjáratú francia borok öt százaléka nem eredeti. Az aukciókon gyakran cserélnek gazdát a nagynevű tételek, mint a Chateau Pétrusök és a Domaine de la Romanée-Contik. A legismertebb borhamisító az Amerikában élő Rudy Kurniawan, aki szintén a legnagyobb bordeaux-i és burgundi pincészetek hamisított borait árulta. A férfi gyakran vett részt aukciókon, majd a megvett borokat neves szakértők társaságában kóstolta. A kiürült palackokat rendszeresen a saját lakcímére küldette, és gyakran olcsó borral töltötte meg, illetve címkézte át, majd árverésre bocsátotta. Egy burgundiai birtokosnak tűnt fel, hogy a csaló 1929-es palackozási évet nyomtattatott a Domaine Ponsot nevű borra, amelyet termelője csak 1934-től kezdett palackozni. Pályafutásának mérlege harminchatmilliárd forintos kár, ezért több évtizedes börtönbüntetését tölti.
A vizezés és a mesterséges édesítőszerek alkalmazása még mindig népszerű, noha a csalók közül sokan tisztában vannak azzal, hogy a hatóság laboratóriumaiban egyre korszerűbb technikával dolgoznak, akár atomra lebontva is ellenőrizhető egy-egy termék minősége.
Ami az idei szabálytalanságokat illeti, többek között a Weinhaus Kft.-nél, a BÍ Bor Virág nevű, Duna–Tisza közi oltalom alatt álló földrajzi jelzésű félédes, üveges vörösbort hígították fel, több mint kilencezer liternyi mennyiségben – derül ki a Nébih élelmiszerrel kapcsolatos jogsértéseket felsoroló nyilvános adataiból. Ugyanígy vizezett a Kunság Drink Kft. jogutódja, a Royalsekt Pezsgő-, Bor-, Üdítőital-gyártó Szövetkezeti Pincészet Zrt. is. A vállalat az egyliteres Mulatós vörösborát hígította fel, több mint háromszáz liternyi mennyiségben. A soltvadkerti Winegarden Kft. is elbukott. A több mint ezerötszáz liternyi félédes Délibáb fehérborukat ítélték rossznak a szakemberek. Az egyliteres kiszerelésű ital nem csupán víz hozzáadásával készült, hanem érzékszervi eltérést is mutatott. Az erjedés sem volt megfelelő, ugyanis tejsavasnak és enyhén oxidáltnak találták.
A legtöbb hibát a Kramer Pince Borozók Bortermelő és Kereskedő Kft.-nél találták: több tízezer liternyi Duna–Tisza közi cuvée-nél, illetve kékfrankosnál víz hozzáadásával előállított hamisított terméket foglaltak le.
Fontos, hogy maguk a termelők és a kereskedők is védjék a borkészítést. A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalánál (SZTNH) több mint tízféle oltalom kérhető a szőlő fajtájától a borcímkéig. Sőt le lehet védetni a szőlőtermesztéshez és a borászati munkához használt berendezéseket, technológiákat, eljárásokat – sorolja a részleteket Pomázi Gyula elnök. Mint mondja, oltalom alá kerülhet akár a palack speciális összetétele és előállítása, de még a töltés és a lezárás is, valamint a szőlőtermesztési eljárás vagy bármilyen újítás. Vannak olyan cégek, amelyek nem csak borkülönlegességeiket védik: az SZTNH-hoz bejelentett minták között szerepel dugóhúzókészlet, palacktartó tok, borcímke és talpas poharat díszítő dekorelem is.
A hivatal szerint nem rossz eredmény, hogy egy ekkora országban az összes magyar bortermelő vidéken 32 magyar eredetmegjelölést és hat nagy földrajzi árujelző rendszert tartanak számon. Mindebből jól látszik, hogy akár szőlőből is lehet bort készíteni…
Reneszánsz rozé
Míg a kétezres évek elején a tömeges borkínálat a hipermarketekben összpontosult, a szakértők szerint egyre népszerűbbek a kis borkereskedések, ahol minőséggel párosuló, személyre szabott tanácsot kapnak a vásárlók, akik zömmel idősebbek. A sokat bulizó, áruházat preferáló ifjúságnál hódítanak a könnyű, illatos fehér- – például a cserszegi fűszeres –, illetve a hat-nyolc éve reneszánszukat élő, például a kékfrankosból, merlot-ból készített rozé borok. A testes vörösborokról – cabernet sauvignon, cabernet franc – sem szabad megfeledkezni, amelyről a lokálpatrióta ötven-hatvan-hetven éves korosztály most sem mond le. A húsz–huszonöt évesek ízlése még kevésbé szofisztikált, az újdonságok felé viszont nyitottabbak.
Hogy ki mennyi pénzt áldoz egy palack borért, az nem csupán neveltetés, hanem természetesen pénztárca kérdése is. Az eladott termékek mennyiségét és árát vizsgálva az derül ki, hogy a 2500–3000 forintos palackár még mindig luxus. A hazai áruházak polcairól a 800–1400 forintos borokat keresik a legtöbben. Míg korábban a buborékosat – például a pezsgőket – zömmel alkalmakkor fogyasztották, napjainkban ez is változik, egyre kedveltebbek a könnyű nyári habzóborok is. Nem csupán a belbecs, a külcsín is fontos. Egyre népszerűbbek a kreatív, vizuális megjelenésben többet nyújtó csomagolások, címkék, palackok. Egy nemrég készült HNT-s felmérés azt mutatja, hogy a fogyasztók ötven százaléka otthon, huszonöt vendégségben, tizenöt pedig étteremben és bárban, valamint tíz százaléka rendezvényen borozik a legtöbbet. A koronavírus a turizmuson belül a borturizmusunkat is sújtja: nemcsak arról van szó, hogy a vendégek nem tudták meglátogatni a borászatokat, hanem arról is, hogy maga a gasztronómia és a hotelszektor is hatalmas veszteséget könyvelt el. Ezzel szemben az olcsó asztali borok, illetve a kannás és folyóborok forgalma nem csökkent, sőt a lakossági pánikvásárlások hatására tavasszal még növekedett is. Ám ez átmeneti állapot volt, a hazai fejenkénti borfogyasztás évről évre kevesebb.