Reneszánsz rozé
Míg a kétezres évek elején a tömeges borkínálat a hipermarketekben összpontosult, a szakértők szerint egyre népszerűbbek a kis borkereskedések, ahol minőséggel párosuló, személyre szabott tanácsot kapnak a vásárlók, akik zömmel idősebbek. A sokat bulizó, áruházat preferáló ifjúságnál hódítanak a könnyű, illatos fehér- – például a cserszegi fűszeres –, illetve a hat-nyolc éve reneszánszukat élő, például a kékfrankosból, merlot-ból készített rozé borok. A testes vörösborokról – cabernet sauvignon, cabernet franc – sem szabad megfeledkezni, amelyről a lokálpatrióta ötven-hatvan-hetven éves korosztály most sem mond le. A húsz–huszonöt évesek ízlése még kevésbé szofisztikált, az újdonságok felé viszont nyitottabbak.
Hogy ki mennyi pénzt áldoz egy palack borért, az nem csupán neveltetés, hanem természetesen pénztárca kérdése is. Az eladott termékek mennyiségét és árát vizsgálva az derül ki, hogy a 2500–3000 forintos palackár még mindig luxus. A hazai áruházak polcairól a 800–1400 forintos borokat keresik a legtöbben. Míg korábban a buborékosat – például a pezsgőket – zömmel alkalmakkor fogyasztották, napjainkban ez is változik, egyre kedveltebbek a könnyű nyári habzóborok is. Nem csupán a belbecs, a külcsín is fontos. Egyre népszerűbbek a kreatív, vizuális megjelenésben többet nyújtó csomagolások, címkék, palackok. Egy nemrég készült HNT-s felmérés azt mutatja, hogy a fogyasztók ötven százaléka otthon, huszonöt vendégségben, tizenöt pedig étteremben és bárban, valamint tíz százaléka rendezvényen borozik a legtöbbet. A koronavírus a turizmuson belül a borturizmusunkat is sújtja: nemcsak arról van szó, hogy a vendégek nem tudták meglátogatni a borászatokat, hanem arról is, hogy maga a gasztronómia és a hotelszektor is hatalmas veszteséget könyvelt el. Ezzel szemben az olcsó asztali borok, illetve a kannás és folyóborok forgalma nem csökkent, sőt a lakossági pánikvásárlások hatására tavasszal még növekedett is. Ám ez átmeneti állapot volt, a hazai fejenkénti borfogyasztás évről évre kevesebb.