Álmos kora délutáni napsütésben araszolunk a Csepel Művek gyárépületei között. Rézmű utca, Lakatos utca, Csőhegesztő utca, Erőmű-kapcsolóház utca. Mintha eltévedtünk volna, jelzi a GPS, a Színesfémen jövünk, pedig a Bronzöntőn kellene! Megvárjuk, hogy egy darus kocsi szépen kitolasson előttünk, majd a zsákutca végén fogad a kapu felirata: Studio Gabor M. Szoke. Jobbra óriási polipszobor őrzi a parkoló autókat, balra kardszárnyú delfin ugrik nagyot a képzeletbeli vízből.
A kapun besétálva kétoldalt hosszú hangárok mentén még néhány állat sorakozik: cápák, jól megtermett bálna, jegesmedve, lobogó sörényű unikornis és egy hatalmas, zilált pulikutya.

– A puli betonvas rudakból van összerakva, és több mint három tonnát nyom, a jegesmedve pedig hungarocell tévésdobozokból áll, környezetvédelmi projektre készült – avat be Szőke Gábor Miklós, a gyártelepen kószáló összes állat megálmodója. A stúdió főbejáratát az egyiptomi mitológiából ismert, két Anubisz-szerű ülő kutyafigura őrzi. Amelyik nem vicsorog, az Dante: a szobrász egykori kutyájának emléket állító szobor. A Dante-motívum végigkíséri a művész karrierjét, és jelen van szinte az összes térben: a piros ajtókon kinyúló karomként, maszkként a falakon vagy a szobrász logójában.
Emberfeletti állatok
Szőke Gábor Miklós elsősorban kolosszális köztéri szobrairól híres, közel áll hozzá az indusztriális formanyelv, és igazán szereti az új kihívásokat. Dinamikus mozgásban megörökített állatait emberfeletti, mitikus erővel ruházza fel, szobrait sokszor modern totemnek nevezik: készített már óriási sasszobrot a manapság valóban szárnyaló Ferencvárosnak és Wiz Khalifa rappernek, láthattuk műveit a budapesti vizes vébén, a Sziget Fesztiválon és számtalanszor a főváros közterületein, tavaly pedig százmillióan csodálhatták meg az év legnagyobb amerikai sportünnepén, a Super Bowlon az NFL-es Atlanta Falconsnak készített fémsólymát. A tizenkét és fél méter magas, húszméteres szárnyfesztávolságú, harminchat és fél tonnás szobor ezer apró darabból áll.