Szerényen, mégis nagyot léptek a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum munkatársai, amikor megalkották Az elmúlás néprajza – Halálkép és halottkultusz című időszaki kiállításukat, hiszen az országban elsőként tettek kísérletet arra, hogy múzeumi térben mutassák be az ember és a mulandóság viszonyát, a halálra való felkészülést és az ehhez kötődő hazai néphagyományokat. Martyin Emília és Salamon Edina kurátorok elképzelésének megfelelően a tárlat, bár érzékeny témát dolgoz fel, nem ébreszt senkiben félelmet, inkább alkalmazkodik ahhoz a hajdani paraszti szemlélethez, miszerint az emberi élet fordulóinak utolsó állomása, a halál az élet természetes velejárója.
A falusi ember felkészült rá. Nemcsak a sírokba kerülő tárgyakat és a halottsiratás eszközeit gyűjtötte össze időben, hanem a koporsóját is megcsináltatta. Házfelújításkor máig kerülnek elő ilyen alkalmi darabok a padlásokról.
Mivel alapvetően örök érvényű tematika korszerű tálalásáról van szó, tárlót nem sokat találunk a kiállításban, tárgyat viszont annál többet – borotvát, fésűt, ollót, szappant, kendőket, a temetésre előkészített női viseleteket –, nagyon leleményesen és biztonságosan elrendezve. A halottmosdatás kellékei mellett a látogató a ravatal helyszínéül szolgáló tisztaszobát is megtekintheti, benne és körülötte a testi-lelki felkészülés rekvizitumait, a tér közepén egy fakoporsót, a koporsóban az elhunyt kedvenc kalapját, sétabotját, pipáját és néhány pénzérmét, amelyekkel kifizethette a révésznek járó vámot. Mivel a mellékletek között mindig szerepelt egy viaszgyertya, amelyet a halott jobb kezébe tettek, hogy a léleknek ezzel világítsa meg a mennyország felé vezető utat, itt is találunk rá példát.

Fotó: Munkácsy Mihály Múzeum
A teljes installáció a temető köré rendeződik, amit magaslatra felkúszó fejfák és keresztek jelenítenek meg. Ennek közelébe kerültek a Magyar Természettudományi Múzeumtól kölcsönzött váci múmiák, szám szerint kettő, s mindkettő üvegkoporsóban: az 1766-ban elhunyt Damiani Terézia mumifikálódott holtteste és az 1748-ban eltávozott asztalos, laikus rendi testvér, Winkler Mihály földi maradványa. De megjelenik a kiállításban az elmúlással összefüggésbe hozott bagoly, a homokóra, no meg az óra, utóbbi több változatban, többek között kivetítve a térbe.