– Intézményük kormányzati támogatással jött létre, miközben az Európai Unióban egyre szembeszökőbb a nemzettudat gyengülése. Időszerű a Magyarság Háza tevékenysége?
– Aki úgy látja, hogy nem, annak azt ajánlom, beszélgessen határon túli magyarokkal. Akár egy március 15-i közvetítés során is megtapasztalhatja, milyen tartalmakat hordoznak nemzeti jelképeink. A diaszpórában sok helyen láttam piros-fehér-zöld kokárdát a konyha falán, de lehet az egy szőttes vagy nagyszülőtől öröklött tárgy is, amelyre szinte ereklyeként tekintünk. Ahogyan a katolikus családoknál egykor a szent sarok és a reformátusoknál a maguk jelképei, ugyanúgy megtalálhatók a szakrális helyek most is az otthonokban. A hétköznapi használatból átmentődött, jelképpé vált tárgyak. Útjaim során néprajzosként ezeket a féltve őrzött kincseket veszem észre először.
– Miért van szükség ezekre az apró, szimbolikus tárgyakra?
– Ha nincs, gyártunk magunknak. A közösség is kitermeli magának a jelképeit, amelyek igazodási pontot jelentenek. Minden ember életében meghatározó a családi és nemzeti örökség, amikor pedig valaki indíttatást érez, hogy megismerje a múltat, mi örömmel támogatjuk ezt a szándékát. Sok-sok diaszpórában élő magyar utazik hetente akár több száz kilométert, és az egész szombati napját arra áldozza, hogy hétvégi magyar iskolába járassa a gyermekét. Ezek a családok ki vannak éhezve a magyar szóra! Együtt főznek, esznek, és a közösségi élménnyel együtt a magyarságukat is megélik. Óriási szervezőmunka áll persze e mögött a helyi egyház, cserkészet, illetve a hagyományőrzők, táncoktatók részéről.
– Saját életében mit jelent a hagyomány?
– Mindent ez határoz meg a mai napig. Családtörténetem a XVII. századig követhető vissza, őseim az 1764-es madéfalvi veszedelem után hagyták el Székelyföldet, de a székely öntudatot megtartották. Mária Terézia erőszakos besorozási kísérletei elől először Moldvába menekültek, majd a soknemzetiségű, többségében román és ukrán lakosú erdős vidéken, Bukovinában telepedtek le. Öt magyar falut alapítottak itt a székelyek 1776-tól – Istensegíts, Fogadjisten, Hadikfalva, Józseffalva és Andrásfalva –, ezekről a településekről rajzottak szét a bukovinai székelyek szerte a világba. Az 1883-as al-dunai telepítés nyomán létrejött Sándoregyházát, Hertelendyfalvát és Székelykevét a mai Szerbia területén kell keresni, de a bukovinai székelyek közösségét alkotják a dél-erdélyi csernakeresztúri és dévai csoportjaink is. A leszármazottakkal szoros kapcsolatot tartunk, évenként látogatjuk egymást, hagyományőrző csoportjaiknak pedig táncoktatókkal, zenekarokkal nyújtunk szakmai segítséget.