Csak a teste – olvastam a temetőben egy síron –, ez a helyzet velem is online órákon, ha kikapcsolom a mikrofont, és leveszem a hangot. Tudják, kicsit idegesítő, amikor a számítógépes játék közben beszél a tanár. Legyen neki elég annyi, hogy belépek az online tornaórára – most a névsorolvasásról is megfeledkeztem, szerencsére rám írt az osztály „szociális hálója” Messengeren, gyorsan átkattintok, felveszem a hangot, és bemondom, hogy jelen –, aztán mehet tovább a játék. Nem hagyhatom abba éppen most, mert gyűlnek a pontjaim. A tornatanár is a pontokról beszélt az előbb – az osztályozás nehézségeiről –, de az engem nem érdekel. Legyen csak a tanár úr gondja, hogyan osztályoz digitális oktatás idején. Lefutottad a távot, Pisti? Persze, tanár úr! Na persze…
Végigülni a tornaórát? Végig is tornázhatná a gyerek azt a napi 45 percet, van itthon ugrókötél és súlyzó, bár lexikont vagy vizespalackot is lehet éppen emelgetni. De megint elméleti óra van. Felolvas a tornatanár.
A csapatsportról, fociról, kosárról már hónapokkal ezelőtt le kellett mondania a középiskolásnak, de így is játszik egy jót, számítógépes játékkal teszi szórakoztatóbbá a kötelező ücsörgést. Ez az e-sport.
A tanár úr fejet tágít, neki meg kopog az ujja a klaviatúrán, biztosan valami lövöldözős csatába feledkezett bele megint, nem baj, az ujjait mozgatja – digitális oktatás idején minden mozgásformát meg kell becsülni. Legalább az ujjbegyeit tornáztassa az a gyerek, ha kimozdulni nem is fog ma már, mert olyan lelkiismeretes a tanár úr – igazán, egy rossz szavam sem lehet rá –, hogy még írásbeli házit is adott aerobikgyakorlatokból. Testhezálló tevékenység ez egy kamasz nagyfiúnak, aki a nyolcadik óra után (ebben a félévben heti 42 órája van) nekifekszik majd a feladatnak, még két órát eltölt a gép előtt, és mire kész lesz, biztosan örömmel veszi, ha megkérem, hogy fusson vagy legalább sétáljon egyet a szürkületben. A tanár úr is ezt mondja éppen: milyen fontos kimozdulni a tespedésből, lehet zenére is mozogni tornaórán, mondja, és milyen jó volt a tegnapi meccs a tévében, mondja, ma sportmérkőzésekről fogok beszélni, mondja és mondja, a gyerek meg bólogat a képernyő előtt, és kattintgat.
Kint süt a nap. Mire vége az iskolázásnak, már szürkül, a gyerek is szürkén, fáradtan jön le a konyhába, bekap néhány falatot, aztán kikapcsolódásként végigkopogtat még néhány csatát az ujjbegyeivel. Ez is közösségi játék, mondja megnyugtatásként, a barátaival, osztálytársaival zajlik épp a küzdelem, és persze dumálnak, megbeszélik a napi leckét is. De mozogni már fáradt. Fel sem állt egész nap a számítógép mellől, akkor miért fáradt? Hát éppen azért.
Home office-ban magunkon is tapasztaljuk, hogy az online értekezletek, tárgyalások és konferenciák sokkal fárasztóbbak a korábban megszokott, személyes munkahelyi találkozásoknál.