A második világháborúban számos budapesti ház megsérült, elpusztult, s az utána regnáló Rákosi-rezsim tudatosan folytatta a jellegzetes fővárosi épületek legyalulását. Politikai megfontolásból, mivel az „új világban” nincs szükség a burzsoá díszekre, „öncélú” ornamentikákra. Ezért neoklasszicista kupolákat, tornyokat bontottak le, például a szebb napokat látott körúti bérházak tetejéről. Mondván nemcsak hogy nincs „szerepük”, de hivalkodóan emlékeztetnek a polgári öntudatra, amelynek ugyebár nincs többé létjogosultsága. E szellemben pusztították el a városligeti Regnum Marianum-templomot, mert kellett a hely a Sztálin-szobornak és a tankfelvonulásoknak. A házfalak lőtt roncsolása kevésbé zavarta őket, mint egy tőlük idegen vallásos, nemzeti életérzést, értékrendet mutató építészeti lelemény, díszítmény. Mintha ösztönösen érezték volna, hogy a klasszikus értékeket megjelenítő motívumok (barokk puttók, ógörög Küroszok, szecessziós népi fioritúrák) voltaképp annak a kultúrában gazdag múltnak az üzenetét közvetítik, amelyet végképp el akartak törölni. Az értékek megmentése helyett gyakorlattá vált stílusidegen építményekkel betömni a házak közti foghíjakat.
A gilisztaűző varádicstól a terjőke kígyósziszig
Értelek – mondta Rezeda Kázmér, mert mindig ezt mondta, amikor nem értett semmit.