Állok a Sóhajok hídján. Nem Velencében, hanem idehaza, Gyomaendrődön. Tőlem jobbra is, balra is, amíg a szem ellát, hosszan nyúlik el a Hármas-Körös egyik, tavat formázó holtága. Kicsit távolabb vadkacsákat etet egy fiatal pár. A békés környezetben nehéz magyarázatot találni arra, miért a sóhajokról neveznek el Gyomán egy hidat. Megállítom az épp arra bicikliző öregurat. Helyinek tűnik, ezért tőle kérdem, miért. Pontosan nem tudja, de a palló felé int, az odahelyezett információs táblára. Azon megtalálom, amit keresek, mondja, és már gurul is tovább kerékpárján. Visszamegyek a híd közepére. Egyáltalán nem bánom a sétára fordított időt. Szép és csendes a téli táj.
„A Hármas-Körös szabályozása előtt ez a meder hajózható volt. A XIX–XX. században szülőhelyünk főleg Erdély felé kereskedett. A Körösökön hozták le a szállításra alkalmas vízi járművekkel – hajón, tutajon – Erdély felől a fát, a sót. Az egyik ilyen kikötőhely lehetett a híd régi megfelelője, innen kapta a nevét: Sóhajók hídja (a sót szállító hajók kikötője)” – olvasom a tájékoztató táblán. A folytatásból az is kiderül, hogy a liget telepítése után a név más tartalommal élt tovább. Úgy hitték, a híd lényege az, hogy a szerelmesek egymásra találásának helyszínére vezet. Ezért lett az újabb neve Sóhajok, vagyis sóhajtozások hídja.
Legények a bálban
Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy mint mindenütt a világon, itt is felszínre tör néha a települések közti ellenállás, tehát volt és van miért sóhajtozni. Ha például Endrődről a fiatalok átmentek Mezőtúrra, az ottani bicskások biztosan beléjük kötöttek. Ha a gyomai legények látogattak el Dévaványára, verekedés kerekedett a bálban. Azért alakul ez így, mert a települések általában mindig megvédik saját lányaikat, közösségüket, mutat rá Szonda István etnográfus, a hely múltjának kutatója, jelenének kiváló ismerője. Történelmi jelentőségű helyszínen, az endrődi Szent Antal Népházban találkozunk. Az intézménynek ő maga a vezetője.
A beszélgetésünknek helyet adó épületet 1930-ban emelték, hogy székháza legyen a legsikeresebb országos civil szervezetnek, a Katolikus Agrárifjúsági Legényegyletek Országos Testületének, a KALOT-nak, amely Ugrin Józsefnek, a mozgalom egyik főszervezőjének köszönhetően részben innen indult. De Rózsahegyi Kálmán, a neves színművész is gyakran visszajárt a fővárosból az itteni színjátszókörbe, sőt haláláig büszke volt endrődi gyökereire. A település sem feledkezett meg róla, díszpolgárrá avatta, sőt a haláltábortól is megmentette a második világháborúban. Amikor már nagy lett a baj, a helyi plébános kiállított a nevére egy utólagos keresztlevelet.