A világon mintegy százezer kereskedelmi tengerjáró hajó szeli a habokat, a földrészek között főleg árut, nyers- és üzemanyagot, gabonát vagy más jellegű élelmiszert szállítanak. Ezek közül hatezer a tengereket átszelő konténerhajó. Előzőleg is volt már konténerszállítás, de körülbelül húsz éve nőtt meg az igény arra, hogy mind nagyobb ilyen úszó járműveket gyártsanak, ugyanis költséghatékonyabb sok árut egyszerre szállítani. A Szuezi-csatornát eltorlaszoló hajó, az Ever Given számos szempontból is tanulságos példa. Kezdjük a tulajdoni viszonyokkal: a hajót a Shoei Kisen Kaisha nevű japán cég birtokolja. Természetesen panamai bejegyzésű, itt nem akadékoskodnak az engedélyek kiadásával. A japánok bérbe adták tajvani vállalkozóknak, akik indiai személyzettel üzemeltették. Egyértelmű, spóroltak még a legénységen is, hogy minél több pénz maradhasson a vállalkozónál.
Elképesztő ezeknek a hajóknak a mérete. Átlagban négyszáz méter hosszúak, ez megfelel – „lefektetve” – az Empire State Building mutatóinak. Ezek a monstrumok 15-20 ezer konténer szállítására alkalmasak. Csak ami látszott az Ever Given rakományából: 10-12 egymásra rakott konténer, és mindez majd fél kilométer hosszan. A hajó kapacitása 220 ezer tonna. Ez csupán egyetlen hajó, és évente 19 ezer ilyen átkelés történik a Szuezi-csatornán. Az Európát Ázsiával összekötő vízi útvonalon a tengeri világkereskedelem 12 százaléka zajlik. Az egyiptomi csatorna északi részén már elkészült a bővítés, itt két hajó is elfér egymás mellett, ám a déli szakaszon késésben vannak, itt váltakozó irányú a forgalom.
Miért nem építenek egy Szuez kettőt? A baleset kapcsán a régmúlt tervei is előkerültek. Még a hatvanas években az izraeli Negev-sivatagon keresztül terveztek az amerikaiak 520 föld alatti atomrobbantással „kiásni” egy átjárót a Földközi- és a Vörös-tenger között. Ez az ötlet nem nyerte el az izraeliek rokonszenvét. Most felmerült: miért nem építenek egy új csatornát az egyiptomi és izraeli határövezetben? Erre a jelenlegi politikai helyzet is alkalmas, a technológia rendelkezésre áll, sőt állítólag az ENSZ is támogatná az elképzelést.