– Rengeteg meglepetés ért! Először csak hosszan nézem a képet, és hagyom, hogy hasson rám, aztán, ahogy egyre jobban elmélyülök benne, felvetődnek a pszichológiai kérdések. A művészettörténész a képek stílusát, formai megoldásait figyeli, az ikonográfus a kép tartalmát. A pszichiáter azt tanulmányozza, hogy milyen pszichológiai motívumok hívták életre a képet. Ehhez a művet és a művész élettörténetét is jól kell ismerni. Például Balthus Gitárlecke című festménye egy szexuális abúzust ábrázol, a gitártanárnő molesztálja a tanítványát. Ha az ember utánajár, hogy miért készült a kép, és miért épp akkor, kiderül, hogy gyerekkorában a művész vált áldozattá, és amikor a képet festette, újabb és újabb súlyos hatások érték. Lucian Freud Festő és modellje című képén a kanapén meztelenül fekvő modell festette a képet, és a festőnek ábrázolt nő, Celia Paul a valóságban a múzsa volt. Oskar Kokoschka Alma Mahlerrel való szakítása után készíttetett egy életnagyságú bábut – Alma babát, amely sok képén megjelenik –, amelyet felöltöztetett, kikocsizott vele, az operába is elvitte. A művészet pszichológiai megközelítése – annak tisztázása, hogyan keletkeznek a műalkotások lélektani, illetve személyes motívumok révén – nagyon érdekes téma, sokakat érdekel. Ha alaposan tanulmányozzuk a művész élettörténetét, és a különböző életeseményeket egybevetjük az alkotással, akkor rájövünk, hogy a betegségek, a függőségek, a vágyak, az elfojtások, a társ, a szerelem vagy a szexualitás milyen hatást gyakoroltak a művészre és alkotásaikra.