Polgárpukkasztó könnyedség
Az operett az egyik legelevenebb, legsokoldalúbb zenés színházi műfaj. Keletkezése két zseni nevéhez fűződik. Egyikük Mozart, akit névadóként említenek, mert ő nevezte „operettá”-nak, kis operának, operácskának, a másik Jacques Offenbach, a francia operett megteremtője. Az operettet könnyednek nyilvánítják, miközben a cselekménye sokszor odamondogató, polgárpukkasztásra épül, társadalomkritikát fogalmaz meg. Mindig ironikus, gyakran fricskát mutat a hatalomnak és a hatalmasságoknak. A legtöbb esetben a szerelem áll a történet középpontjában, többnyire gazdag arisztokrata szeret bele egy szegény lányba vagy fordítva.
Az operettet a könnyű zeneműfajhoz sorolják, miközben az előadása sokrétű tudást kíván. A színészeknek a mesterség csínját-bínját ismerniük kell, és nem játszhatnak ugyanolyan stílusban, mint harminc vagy negyven évvel ezelőtt. A kor elvárásának és ízlésének kell megfelelniük. A prózai részeket színészileg jól kell előadniuk, a nagy áriákat pedig úgy kell elénekelniük, hogy közben táncolnak, akrobatikus mutatványokat végeznek. Blaha Lujza, Fedák Sári, Kiss Manyi, Németh Marika, Rátonyi Róbert, Latabár Kálmán idején olyan népszerű volt a műfaj, hogy tömegek tódultak a színházba. A nyolcvanas években Németh Sándor volt az egyik legnépszerűbb táncos komikus.
Az operett nyitott műfaj, számtalan esetben előfordul, hogy a szereplők kiszólnak a közönséghez, összekacsintanak a nézőkkel. Néha még a közönség reakcióját is megvárják, ami klasszikus mű esetében elképzelhetetlen. Ahogy a magyarok, úgy más országok zeneszerzői is hozzáadták a darabokhoz nemzeti sajátosságaikat.
A magyar operett legfontosabb jellegzetessége a csárdás és a verbunk alkalmazása, ami persze nem azt jelenti, hogy nincs a darabban keringő vagy polka. Kiváló operettszerzőink közül – Huszka Jenő, Kacsóh Pongrác, Fényes Szabolcs, Jacobi Viktor, Ábrahám Pál – nemzetközileg a két legismertebb Kálmán Imre és Lehár Ferenc. A Csárdáskirálynőt a mai napig előadják a világ számos színpadán. A nagy operaházak Lehár A víg özvegy című művét tartják folyamatosan műsoron.
A musical, amely inkább az egyénről, az érvényesülésről szól, ma már népszerűbb, mint az operett, de miután az Operettszínházban fiatal sztárok is szerepet kaptak operettekben, a rajongók nagy része azokban a darabokban is megnézte őket. Lehet, hogy a műfaj vesztett valamennyit a népszerűségéből, de nem megy ki a divatból. A magyar operett az első és eddig egyetlen színházi műfaj, amely 2013-ban elnyerte a hungarikum címet.