Ha Magyarországon valahol feltorlódik a kocsisor, szinte azonnal számíthatunk rá, hogy lesz olyan, aki szabálytalanul előzi a sorban állókat, majd tenyérbemászó vigyorral betolakodik. Az ilyen mentalitású autóvezetők általános jellemzője, hogy számukra rangon aluli sávváltáskor irányjelzőt használni, viszont az autópályán helyénvaló gesztusnak gondolják levillogva, sőt rányomulva erőszakkal félretolni a szabályos tempóban haladót. Tapasztalat az is, hogy ez a vezetőtípus nem megy el más hibája mellett szó nélkül. Ha sérelmesnek érez valamit, eltorzult arccal üvölt és gesztikulál a volán mögül, és ha elborítja agyát a lila köd, esetleg rárántja a kormányt vélt „ellenfelére”, vagy büntetőfékezéssel leckézteti meg. Harctérnek tekinti a közutat, és ha úgy jön ki a lépés, kész kivégezni egy családot, csak mert magánéleti okból épp „ki volt borulva”.
A tolakodás „kultúrája”
A terjedő közúti agresszió jelenségére reflektálva a Humda Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség Maradj ember a volán mögött is! címmel közlekedésbiztonsági kampányt indított két legsikeresebb autó- és motorversenyzőnk, Michelisz Norbert és Talmácsi Gábor részvételével.
– Ezek a viselkedési minták ugyan a közlekedésben a legfeltűnőbbek, de valójában a közlekedésen kívüli élethelyzetekben is megmutatkoznak
– foglalja össze Heinczinger Mária, a Partnerség a Közlekedésbiztonságért Egyesület ügyvezetője.
Az általunk megszólaltatott közlekedésbiztonsági szakemberek – vele megegyezően – egybehangzóan állítják, hogy amikor a jogosulatlan előnyök szerzésére irányuló törekvés bocsánatos bűnnek számít egy társadalomban, akkor ez megingatja a szabályrendszerekbe vetett hitet a többségben. Sokan úgy is érezhetik, hogy becsületesnek lenni lúzerség.
A tolakodás „kultúrája” még a szocialista hiánygazdaságban ivódott belénk, és ez a másokkal szembeni érdekérvényesítés legitim formájaként öröklődött tovább. Heinczinger Mária emlékeztet arra, hogy ez is egyfajta agresszió, amely mindaddig működik, amíg a kilencvenszázaléknyi többség rezignáltan tűri. Sajnos a jogtalan előny szerzőjére sokan úgy tekintenek, hogy „lám, milyen ügyes, mennyire életrevaló!”. A csörtetés és mások megfélemlítése kéz a kézben járó viselkedésformák, melyek egyik legkirívóbb esete a büntetőfékezés.
Kérdés, hogy a közúti agressziónak mi a pszichés háttere, és orvosi alapon ki lehet-e szűrni az agresszív hajlamúakat a gépjárművezetők közül.