Csaknem hatszázezer fényképet vásárolt a hódmezővásárhelyi Tornyai János Múzeum egy helyi magángyűjtőtől, ezek nyilvántartásba vétele, szakszerű feldolgozása, digitalizálása már meg is kezdődött. Az újonnan beszerzett fotográfiák a vásárhelyi fényképészet kezdetétől, 1869-től az 1970-es évekig reprezentálják a dél-alföldi város fotótörténetét, műfajukat és tematikájukat nézve is igen sokszínűek. Az alkotók között amatőr fényképészt is találunk, de a hivatásos mesterek is képviseltetik magukat, többek között Plohn Illés, Plohn József, Veress Gyula, Várady Gyula, Till Viktor és Till Aranka.

Fotó: Tornyai János Múzeum
A képeket folyamatosan teszik elérhetővé a közgyűjtemény Facebook-oldalán. Itt tekinthető meg rövid leírás kíséretében Plohn Illés 1892. évi felvétele egy idős gazdálkodóról és feleségéről, Veress Gyula XIX. század végi fényképe, amelyen talán ugyanaz a kislány, Széchényi Rozália látható, akit Plohn József is megörökített ifjú hölgyként az 1910-es évek elején, valamint Beller Rezső 1921 körül készült felvétele a polgári leányiskola tanulóiról, akik osztályfőnökük társaságában néznek fegyelmezetten a kamerába. A Tornyai-múzeum fényképválogatását kabinetképek, portrék, különböző családi eseményeken készült fotók, üzemi és utcai felvételek egészítik ki a közösségi platformon. A távlati terv az, hogy a nagyközönség élőben, kiállításokon és kiadványokban is megtekinthesse a ritkaságokat.

Fotó: Tornyai János Múzeum
A múzeum fotókollekciójának alapját Plohn József hagyatéka képezte, amelyet 1952-ben vettek meg az özvegytől. A gyűjtemény megkönnyíti a helytörténeti kutatást, hiszen közelebb hozza az érdeklődőkhöz Hódmezővásárhely XIX. század végi és XX. század eleji hétköznapjait. Általuk vizuálisan is megismerhető, hogyan nézett ki a település, milyen épületei voltak, mivel foglalkoztak, milyen viseletben jártak az itt élők.

Fotó: Tornyai János Múzeum
Most jutottak birtokába annak a fotónak is, amelyen a város főutcáját örökítették meg a XX. század elején. Ez a kép azért jelentős, mert Vásárhely belvárosát – a főtér kivételével – az 1960-as, 70-es években lebontották, hogy jellegtelen, többemeletes lakóházakat húzzanak fel a szocialista urbanizáció jegyében. Ezen túlmenően a pillanatfelvételt az is érdekessé teszi, hogy 1906-ban épült meg az üvegkupolás nagyáruház, a Konstantin-üzletház, amely a fényképen még nem látható. Ez a fotográfia keletkezésére nézve hordoz fontos információt, éppúgy, mint az Ady Endre út végén 1899 decemberében üzembe helyezett villanytelep, amely viszont rajta van a kompozíción. Plohn József képéről végül egy villanyoszlop alapján állapították meg, hogy 1900 tavaszán készült. Ebben a helyi újság egyik cikkét tekintették mérvadónak, amely szerint: „A Beregi-féle ház sarkánál felállított ívlámpa-oszlop nagyon akadályozta ezen, különösen piaczi napokon rendkívül forgalmas hely közlekedését.