A Magyar népdalok – Egyetemes gyűjtemény első kötetének bevezető tanulmányában Kovács Sándor azt írja: „A zenei rendszerezés kérdésében Kodály voltaképp később sem vállalta a döntés felelősségét; a végleges rendszer kidolgozását a fiatalabb kutatóktól várta.” Az utódok azonban főleg a vitakedvet örökölték, és a részletekben való túlzott elmerülést. Ez aztán évtizedekre elnyújtotta a végleges, használható rendszer kialakítását. Az első értékelhető lépést a korán elhunyt Járdányi Pál tette meg, az ő rendszerével indult el A magyar népzene tára népdaltípusokat tartalmazó VI. kötete 1961-ben. A Zenetudományi Intézet nagy népdalgyűjteménye az elődök eredményeit hasznosítva fejlődött tovább. Bartók, majd Járdányi elveit továbbfejlesztve Szendrei Janka és Dobszay László alakították ki a ma is érvényben lévő, mintegy 180 ezer támlapból álló típusrendet. A számítógép előtti korszakban ez volt a maximális eredmény, amely elérhető volt annak érdekében, hogy az egyes adatok ilyen tömegű gyűjteményben is megtalálhatók legyenek. Az csak további nyereség, hogy a típusrendbe rakott adatok ilyen mennyisége már fontos zenetörténeti összefüggéseket is feltár a hozzáértő kutatók számára.
Beszédes életrajzi töredék
Pósa történetei nem öncélúak, hanem közösségi okulásra készültek, mindezt hitelesen, remek stílusban közli velünk, az olvasókkal.