A modern, XXI. századi vásárlás: az internetes vásárlás! Nem kell elutazni az üzletbe, nem kell tülekedni, nem kell az eladókat terhelni, nem kell bevásárlókocsit tologatni, nem kell a pénztárnál sorban állni, nem utolsósorban így lehet jobban vigyázni egymásra, különösen járvány idején. Az internetes vásárlás időtakarékos és persze készpénzkímélő. Akkor rajta!
Az áruház honlapján kiválasztjuk a termékeket, bele a „kosárba”. Szépen gyűlnek az áruk, ám egyszer csak megjelenik a felirat: ideiglenes áruhiány. Akkor ezt most ne, van helyette más. Gyűlnek tovább az áruk a „kosárban” (egyébként a számlánkon), kérjük az összegzést, amikor új felirat bukkan fel: a rendelés nem teljesíthető, kiszállítási kapacitásunk kimerült, az árut nem tudjuk kiszállítani.
Nem baj, akkor majd holnap. Másnap hajnalban ismét nekiállunk az áruk kiválasztásának, gyűlnek szépen a „rendelhető” áruk a „kosárban”, majd kérjük az összegzést, most még van kiszállítási kapacitás, fizetnénk. Az internetes fizetési rendszer át is irányít bennünket a bank felületére, láttunk már ilyet, nem lep meg, megadjuk a számlaadatokat. Kártyaszám, a kártyán szereplő név, a lejárati idő (nem magyaros sorrendben: 05/21, ami nem azt jelenti, hogy május 21, hanem azt, hogy 2021. 05. 31.), és az ellenőrző kód a kártya hátoldalán. Tudjuk, hogy ez évtől ilyenkor szükséges még egy megerősítő kód, amely mobiltelefonon érkezik, elő is készültünk rá. A telefon pittyeg, a kód jön, beírjuk, fizetnénk, de akkor kér még egy további „telekódot” is. No, erre már nem vagyunk felkészülve. Mi az, hogy telekód? Kell még egy hatodik (!) adat is? Az egyik banknak van ilyen, a másiknak nincs. Ezek szerint a miénknek van. A vásárlás megáll.
Érdeklődünk a bankban, hogy mi az a telekód. Az kérem egy további háromjegyű kód, amelyet be kell állítani a honlapon, és a telefonon érkező megerősítő kód után azt is be kell írni. Rendben. Beállítjuk, újra végigvesszük a vásárlási folyamatot, végül beírjuk a telekódot is, majd kapjuk az üzenetet: „Sikertelen vásárlás”. Most már tényleg nem tudjuk, hogy mit tegyünk, felhívjuk az ügyfélszolgálatot. Az ügyfélszolgálat felhívása csekély egy órát vesz igénybe, de ne csodálkozzon az, aki nem tudja előre, hogy mi az a telekód. Az ügyfélszolgálat készséges: látják a vásárlási szándékot, szerintük rendben is van, de azért ellenőrizzük végig a folyamatot: a bankkártya érvényes-e, jól van-e beállítva a vásárlási limit, mert ez például gyakori probléma. A kártya érvényes, a vásárlási limitet már régen állítottuk be, de jó. Akkor az is lehet a probléma, hogy a telekód beállítása után egy napot várni kell, vagy még az is, hogy kettőnél többször próbálkoztunk, ilyenkor a biztonsági rendszer leállítja a folyamatot. Próbálkozzunk holnap, de ügyeljünk arra, hogy kettőnél több próbálkozás ne legyen.