Az öt éve elhunyt Oláh János teremtő, sorsmegváltoztató ember volt, sokak követik azon az úton, amelyet az irodalomban elkezdett, majd hosszú háttérbe szorítása után az élvonalban folytatott.
Gondolati és elemző prózáit olvashatjuk Az idő csapdája című kötetben, amely esszék, tárcák, vezércikkek gyűjteménye. Utóbbiak a Magyar Napló folyóirat nyitó elmélkedései, amelynek 1994-től főszerkesztője volt, s külön fejezet foglalkozik azzal a munkával, amely az indulást és a körülötte kialakult nehézségek ellenére sikerre vitt lapszerkesztést járja körül.
A Kilencek költőcsoport tagjaként indult Oláh János több írásában is felidézi az Elérhetetlen föld című antológiájuk kiadási kálváriáját, végül megszületését 1969-ben. A meghatározó irodalmi irányvonalat Illyés Gyula, Németh László, Kodolányi János, Weöres Sándor, Veres Péter, Sinka István jelenti számukra, támogatójuk Nagy László, Juhász Ferenc. A két alku közötti nemzedék cím beszédes, részletesen olvashatunk a hatalom ’56 utáni beavatkozásáról, majd a hetvenes években a népi irodalom ellenében szövegirodalmat előtérbe helyező párthatározat érvényesítéséről, az aczéli kultúrpolitika kisstílű húzásairól. „Olyan irodalomra van szükség, mely szakít a populista, népi hagyományokkal” – hangzik el a hivatalos program az 1969-es konferencián Lillafüreden. S a beleegyezőkből lettek „a modernisták, a mucsainak tartott hagyomány harcos megtagadói, a nemzeti önismeret helyett a nemzeti lét tragédiáin lelkesen gúnyolódó ironikusok… Máig ugyanezek a gesztusok irányítják a magyar irodalmat” – olvashatjuk Oláh 2014-ben írt látleletében.
Két alku között, a senki földjén című cikkében a szerző felvázolja a ’68-asok útját a lázadástól a megalkuvásig, s velük szemben kiáll a modern népiség és újrealizmus képviselői mellett. Köztük a Kilencek, Hetek csoportja, a közismert Csoóri Sándor, Jókai Anna, a középnemzedékből Kontra Ferenc, Majoros Sándor s a fiatal nemzedék tagjai, mint Csender Levente, Szentmártoni János – több alkotóval külön is foglalkozik a Mesterek, pályatársak, tanítványok fejezet írásaiban.