A 2000-es évek elejétől fokozatos változás következett be az Európába irányuló kábítószer-szállítmányok útvonalában. A Dél-Amerika keleti kikötőiből induló hajók, amelyeken elrejtve a kolumbiai, perui és bolíviai kokain lapult, nem az Atlanti-óceánban fekvő karib-tengeri és kanári-szigeteki kikötőkbe mentek, hanem egyenesen Afrika nyugati partjaihoz tartottak. Ebben szerepet játszott az is, hogy a dél-amerikai kontinensen egyre inkább a brazil szervezett bűnözés vette át a földrészen belüli szállítás biztosítását, és ezek a bandák a saját kikötőiket részesítették előnyben. Előbb csak néhány olasz „szállítmányozási vállalkozó” próbálta ki az új útvonalat, amely első látásra kockázatosnak látszott, majd egyre többen szavaztak erre. Afrikában egyben meg lehet bízni: a pénz erejében, azaz a korrupcióban.
Az olasz „rosszfiúk” az Afrikába érkezés után veszik át a felügyeletet az áru felett. Az ő feladatuk bejuttatni Európába a szállítmányt, ehhez természetesen alvállalkozóként alkalmazni kell a helyi bűnözőket. Nem árt jó kapcsolatot kiépíteni velük, hiszen minden fél hosszú távon is előnyöket vár az üzlettől. Az Afrika nyugati partjaira érkezett kábítószer-szállítmányt azonnal átpakolják újabb hajókra, amelyek Európába veszik az irányt. A cél Hollandia, Németország, Spanyolország vagy éppen Olaszország kikötői. Gyakran a Száhel-övezeten és a Szaharán át tehergépkocsival szállítják a drogot északabbi kikötőkbe, hogy még a szállítmány kiindulópontja se legyen gyanús a vámhatóságoknak.
A maffia, ha kedvező lehetőséget lát, gyorsan tud váltani. Az utóbbi években az olasz kikötők ellenőrzése megszigorodott, több jelentős értékű szállítmányt is lekapcsoltak a kábítószer-ellenes hatóságok, ezért inkább a spanyolokat veszik igénybe – jelezte a Panorama olasz hetilap beszámolójában. Ez az új központ, a kokain jelentős részét innen viszik az európai nagyvárosokba. Az Európai Drogellenes Hivatal becslése szerint 2019-ben mintegy 91 tonna dél-amerikai kokain áramlott be az öreg kontinensre, amelynek értéke több milliárd euró. A szakértők úgy 18-20 tonnára teszik azt a kokainmennyiséget, amely átszeli a Száhel-övezetet, a többi tengeren jut el Európába. Csak 2019-ben a fehér por csempészése 5,7 millárd eurót hozott az európai bűnözőknek.