Az elmúlt száz évben sokat változott autóink kinézete, de a vezetés gyakorlata alig. Szakértők szerint a következő évtizedben azonban alapvetően átalakul az energiaforrás és a vezetési forma, amely változásokhoz igazodik a formatervezés is.
– Ma belülről kifelé tervezik az autókat – magyarázza Szilasi János, a Toyota Sakura ügyvezetője. – Tehát gondoskodnak a tervezők a megfelelő kényelemről, amely tágasabb belső tereket kíván, mint korábban, hiszen a világ népességének testmérete átlagosan egyre nagyobb. Ezt a változást a ruhaméretekben is lehet látni, ma egy S, M vagy L-es méret nem ugyanakkora, mint tíz évvel ezelőtt.
Az autókban továbbá számos biztonsági felszereltség már alapkövetelmény. Henry Ford idején, sőt a XX. század második felében is az átlagos kocsik valójában kormánnyal ellátott fémdobozok voltak. Ma sokkal vékonyabb fémdobozokról beszélünk, amelyeket azonban légzsákokkal, biztonsági zónákkal, ütközéselnyelőkkel szerelnek fel. Ezekhez pedig hely kell. Így történhetett, hogy a mai Mini Cooper 33 százalékkal nagyobb, mint az eredeti változat (ha növekedési ütemét megtartja, 2066-ra szélesebb lesz, mint a Range Rover). Az eredeti Porsche 911 magára szedett 242 millimétert, és a ma elvileg picinek szánt Mazda MX-5 alig szélesebb, mint a régi 911. A Ferrari 512 Berlinetta Boxer használható volt 1830 milliméter szélesen is, de ma már 1971 milliméterre rúg, a kis népautóként aposztrofált Golf nyolcadik generációja kevéssel marad el a Ferrari régi modelljétől 1799 milliméteres szélességével. A kétüléses „félautóról” híres Smart pedig 2022-től fogja árulni a jelenlegi Mini méreteivel megegyező városi terepjáróját.
– Ha megnézünk ma egy Corsát, az a korábbi Astrák méretével egyezik meg – mondja el Schiller Márk, az Opel Schiller stratégiai és marketingigazgatója. – A vásárlók abból indulnak ki, hogy az autó élettér, és ezt szeretnék minél kényelmesebbé tenni. A méretpumpálódás másik oka, hogy a városi terepjárók ma a legnépszerűbb autók, amelyekben a magasabb építés miatt magasabban ülnek az emberek, így könnyebb a ki- és beszállás, illetve nem kell lehajolni pakolás közben, ami az idősek, hátfájósok számára kényelmes. Azt látjuk, hogy minden autógyártónál eggyel nagyobb méretűek az autók, 5-15 százalékos a növekedés, ami nem olyan látványos, kivéve a városi parkolást. Ezt azonban a vevők nem annyira veszik figyelembe.