Lőrincz György a lélektani realizmust képviseli az erdélyi magyar prózában, jelesül azt a 70-es években elterjedt novellamodellt, amely eltérő idősíkokban ábrázolja a múlt által meghatározott jelent. Műveiben a jelen hosszan kitartott állóképei közé illeszkednek a múlt mozgalmasabb, élesen megőrzött vagy homályban maradt képsorai. Öt hosszabb elbeszélést és öt rövid novellát tartalmazó kötete reprezentálja az író egész témaskáláját, amelynek két pillére van: a férfisors és az elmúlás érzete. Az előbbit képviseli a Felmentés című elbeszélés, amelynek vétlen főszereplője autóbalesetben elveszíti feleségét és két gyermekét. Az író és hőse lehetetlen feladatra vállalkoznak: megmutatni, hogyan lehet a földolgozhatatlan drámán lélekben túljutni. Gyásza közben a főhős fölidézi a múltat, így a székelyföldi kisváros egykori életét, a balesetet okozó suhanc szüleinek gyors meggazdagodását és politikai karrierjét, miközben a jelenben kell eldöntenie: kártérítési pert indít a befolyásos család ellen, vagy elfogadja a peren kívüli anyagi jóvátételt. Az utóbbi mellett dönt, ám a tragédia földolgozásának sajátos módját választja: a balesetet okozó fiúnak „meg kell ismerkednie” családja immár holt tagjaival. Ha már maga képtelen elviselni a veszteségét, legalább a bűnössel éreztesse ennek fájdalmát. A lista főszereplője 1989 decemberében, két nappal a Ceauşescu házaspár kivégzése után hozzájut a leégett rendőrségi épület üszkös romjai közt megtalált körzeti nyilvántartási naplóhoz, amelyből feketén-fehéren kiderül, kik voltak az állambiztonság besúgói. Csakhogy a székely városkában nyolc rendőrségi körzet volt, és csupán egynek a naplója került elő. Vajon szabad-e egyetlen listát közzétenni, amikor a másik hét körzet besúgói tovább lapíthatnak? Vagy mégis van értelme közreadni az egyetlen névsort, hogy a többiek rettegjenek, majd egyszer az ő nevük is nyilvánosságra kerül? Legalább a félelem legyen a bűnhődésük. A férfisors fordulópontjait lélektani nézőpontból ábrázoló novellák szerkezeti sajátossága, hogy amint az epikus dinamikájú múltidézés a jelenbe fordul, a mű erkölcsi dilemmákat fölvető kamaradrámává válik.
Beszédes életrajzi töredék
Pósa történetei nem öncélúak, hanem közösségi okulásra készültek, mindezt hitelesen, remek stílusban közli velünk, az olvasókkal.