Jó ideje elhagytuk már a várost, amikor az autó ablakán kinézve feltűnik egy pásztor a tájban. Anélkül suhanunk el mellette, hogy feltennénk a kérdést akár csak magunknak is: mit csinál ott? Hiszen látni való, hogy semmit nem csinál. Áll. Ám ha megkérdezzük Sáfián Lászlót, a hajdúsámsoni juhász szívesen elmondja, hogy éppen az a lényeg, ami a legkevésbé látványos. Hogy ő ott áll, a juhok meg esznek.
„Apám zöld aranynak hívta a füvet, azért is haragudott, ha csak menetelt rajta a birka” – hangzik el az Ökológiai Kutatóközpont háromórás dokumentumfilmjében. Máris ötvenezres nézettséget ért el az Egy délután a legelőn Sáfián László juhásszal című alkotás – itt megtekinthető –, amely lépten-nyomon szembesít az atyai örökséggel.
Annyit hagyjunk, amennyit kaptunk
– Apám azt mondta, hogy az nem juhász, akinek hosszú a botja – ezzel a képpel szemlélteti Sáfián László, hogy a nyáj mellett kell lennie. – Rám mer legelni – ezen azt értette, hogy megszokta a juh a folyamatos jelenlétét, de még a kutyáét is. Én a jószág száján át látom a füveket – magyarázza a juhász.
– Apám mindig azt mondta, hogy legalább annyi legelőt hagyjunk magunk után, mint amennyit kaptunk, ezért hát folyamatosan aszatolni kell (gyomot, szúrós növényt irtani), vagy cserjét kihúzni.
Egyetemes gondolatok ezek – végtelenül egyszerű megoldásokkal. Megidézik a bibliai jó pásztort: „az én juhaim hallják az én szómat, és én ismerem őket, és követnek engem”, miközben eligazítanak a Nyírség homoki legelőin is. Ebből áll a juhász munkája? Nem is csak munka, inkább életforma ez, amelyet nem lehet nyolc óra után lerakni. A jó pásztor éjjel is arra ébred, hogy vajon mi lehet a juhokkal.
Két földi kamera és drón követte a legelőre Sáfián Lászlót, aki Divat nevű pásztorkutyája segítségével mind a háromszáz juhát jóllakatta aznap délután, majd visszanézte a felvételt Molnár Zsolt etnoökológussal. Kettőjük szemléletformáló beszélgetése egészíti ki a látottakat oly módon, hogy a pásztor egyszerre szereplője és kommentátora is a filmnek. A sokrétű, izgalmas és informatív alkotás a slow film műfajának megfelelően valós idejű, mégsem vontatott. Persze lelassít, de csak azért, hogy feltárja a részleteket, és rendszerszemlélettel ajándékozza meg a nézőt, akit az idő múlásával egyre inkább magával ragad a valóság, amelyben minden mindennel összefügg.