Épített örökségünkben élünk. Véleménye mindenkinek lehet erről az örökségről. Van is! Az elszánt őrzők minden követ megőriznének, hiszen mind múltunk velünk élő emléke. Az elkötelezett építők nagy újító elődökre hivatkozva hangoztatják, hogy ha nem szabadultunk volna meg az elavulttól, ma is földszintes városokban, salétromos falak között élnénk, és a budi ott állna az udvar végében. Épített emlékeinkről szóló vitáink úgy néznek ki, mintha a tudás, a hagyomány és az elvek elkötelezett óvói állnának szemben a mohó tulajdonosokkal, a felelőtlen politikusokkal és az őket kiszolgáló tág lelkiismeretű tervezőkkel. Az ellentmondást a füzéri vár sorsa tükrözi. Visszaépítése építészeti minőségét Pro Architectura díjjal jutalmazták, elhibázott műemléki helyreállításként viszont megkapta a műemlékes Citrom díjat.
Hogy jutottunk ide?
A magyar műemlékvédelem nagy korszaka volt az 1960–1990 közötti időszak. Emlékezetes helyreállítások születtek, a kutatást, tervezést, építést, engedélyezést összefogó Országos Műemléki Felügyelőség tette a dolgát. Születtek kiváló helyreállítások – főleg a kisebb és egyszerűbb emlékek –, amelyek munkáit erős kéz vezette, és nem voltak szem előtt, ám a romokkal, az erősen sérült építményekkel és a nagy összetett együttesekkel nem tudtak mit kezdeni. A velencei charta ajánlásait dogmaként kezelve súlyos és szigorú elveket állítottak fel önmaguknak az elpusztultak vissza nem építhetőségével, modern jelzéseivel és a hozzáépítések megkülönböztetésével.
A beépített új anyagok és szerkezetek – beton, műkő, U profilüveg… – korunkra utaló hangulati tartalmára nem voltak tekintettel. A térdig érő rom, a plexilappal pótolt román kori karzatmellvéd, az alumíniumcsíkokból barkácsolt gótikus főpárkány, a dróthálóból buherált középkori boltozat, a műkő pótlások kora volt ez, a folyamat csúcsán a kibelezett és elrontott budai várral. Ez az életidegen építészet azon a hiten alapult, amely szerint ha az elv helyes, akkor a rá támaszkodó építészeti megoldásnak is jónak kell lennie. Az elv jelenthette azt is, hogy egy elpusztult épületpár egymás felé forduló sarkait jelzik mai alumínium térrácsokkal – mert a két ház közötti „feszültség” megőrzendő érték. Pocsék építészet volt ez, amelyet senki sem kívánt.