Sokan változatlanul borkészítésre használják a bicskei hegyet, ahol hegyközség működik, és még versenyt is rendeznek a helyi hobbiborászoknak. Van, aki több telket is megvásárol borászati céllal, mert ebből próbál megélni – meséli Varga Zoltán. A kereslettel az árak is megugrottak. Vannak, akik a keleti országrészből költöznek ide Tatabánya és Budapest közelébe, mert az ott eladott házuk árából ebben az országrészben csak erre futja. Míg Bicskén most harmincmillióba kerül egy felújításra érdemes Kádár-kocka, addig a zártkerti részen tízmillió körül már kapható telek, esetleg kis építménnyel, amely hellyel-közzel megoldja a lakhatást. Tudniillik belterületen nincs elég forgalomképes lakóingatlan. Az ötvenes években épült, bontani való házakat ingatlanfejlesztők vásárolják fel, hogy többlakásos társasházakat építsenek. A zártkertekről viszont tudni kell, hogy egészen biztosan sosem lesznek belterületbe vonva, mert ezek a szalagtelkek nem felelnek meg a lakóházépítési kritériumoknak – mondja az ingatlanos. Nehezményezi, hogy ezeknek az ingatlanoknak az értékesítése indokolatlanul elhúzódik azért, mert egy kalap alá veszik azokat a tényleges termőterületekkel.
Biatorbágy valóban a másfél évtizede elhibázott ingatlanfejlesztések állatorvosi lova, ennek ellenére keresett célpontja az agglomerációba vágyó családoknak – naná, hogy az ingatlanfejlesztők gátlástalanságának is.
Tarjáni István polgármester gondterhelten teríti szét Biatorbágy térképét irodája tárgyalóasztalán. A térkép színekkel mutatja, hogy a rendezési tervben hol terülnek el a beépítésre szánt (belterület, gazdasági fejlesztési terület), a korlátozottan beépítésre szánt (üdülőövezet) és a beépítésre nem szánt részek (mezőgazdasági terület, nagyrészt gyümölcsös és zártkert). A dombok neve jelzi, hogy utóbbiak egykor Biatorbágyon is szőlők voltak, amelyek a budai borvidékhez tartoztak (Ürge-hegy, Kutya-hegy, Szarvas-hegy, Öreg-hegy, Katalin-hegy, Bolha-hegy).
Mint a polgármester mondja, három betelepülő embertípus vásárol manapság lakhatási céllal ingatlant a beépítésre nem szánt területen. Az egyik kategória az olcsóságot keresi, és végső soron nyomortanyát hoz létre az egykori zártkertben, illetve üdülőövezetben. A másik típus két-három ingatlant vesz, egyesíti, majd családi házat épít rá, míg a harmadik a dúsgazdag kategória: két-három hektár mezőgazdasági területet is összevásárol, hogy ott hatalmas villát építsen magának, mindentől és mindenkitől távol.
A törvények szerint elméletileg nem volna szabad lakóházakat építeni mezőgazdasági területeken, de ez könnyen kijátszható. A zártkerti családi házak, hatalmas villák helyiségei papíron mind gyümölcstárolók, raktárak, mezőgazdasági üzemhez tartozó szociális helyiségek, és jellemzően ezt senki sem vonja kétségbe, amióta kivették az építéshatósági jogkört a helyi önkormányzatok kezéből. A lakcímtörvény szerint bárki bármilyen építménybe (pince, garázs, présház) bejelentkezhet, címet létesíthet, ha az építmény vázrajza fel van tüntetve a földhivatali bejegyzésben. A lakhatási hely persze nem azonos a lakással, de kicsire nem adunk! – legyint a polgármester.
Veszélyeztetett területek
Az önkormányzat ellátási kötelezettségei ugyanakkor a bejelentett lakcímmel rendelkezőkre vonatkoznak. Ellátási kötelezettség például az egészségügyi alapellátás, az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások, a köztisztaság biztosítása, a rovar- és rágcsálóirtás, az óvodai, gyermekjóléti és szociális szolgáltatások és ellátások. A legnagyobb probléma az, hogy a beépítésre nem szánt, jellemzően mezőgazdasági részeken a helyi esélyegyenlőségi programban is feltárt helyzet szerint vannak a szegregációval, mélyszegénységgel és problémás családi helyzetű népesség megjelenésével veszélyeztetett területek. Mindez nehéz döntések elé állítja az önkormányzatot.
– Azt semmiképpen sem szeretnénk, ha szociális probléma költözne a zártkerti részekbe – foglalja össze Tarjáni István, aki azt látná szívesen, ha a zártkertek továbbra is gyümölcsösökként léteznének, nem pedig lakóhelyekként, de eszközei nemigen vannak arra, hogy ezt elérje. Az önkormányzat igyekszik együttműködni a zártkertiekkel, így például helyi buszjáratot indítottak a külterületekre, mert vannak ottani gyerekek, akiknek be kell jutniuk az iskolába. Az önkormányzat a kötelező ellátásokon felül kész hozzájárulni az útépítéshez is, amennyiben helyi egyesületek jönnek létre, és összefogják az elképzeléseket, valamint összegyűjtik az önrészt. Ennél többet azonban a helyhatóság nem képes és nem is szeretne vállalni, mivel aki zártkertbe költözik, annak tisztában kell lennie azzal, hogy ez nem belterület. Az önkormányzat büdzséje nem bírná el azt, hogy bárki, aki önkényesen, a szabályokat kijátszva kiköltözik mezőgazdasági célú területre, utána követelni kezdje ugyanazokat a közszolgáltatásokat, amelyek a belterületen megilletnék. Ameddig a jogszabályok lehetővé teszik, hogy akár gyümölcstárolóban is lakcímet létesítsen valaki, addig a helyhatóságok nem tudják mindezt megakadályozni, így aligha lehetséges a városfejlődést az észszerűség medrében tartani.