A házi Triceratops lenyelte a csörgőórát

A meglepetés, akár örömteli, akár kellemetlen, kimozdít a megszokott és begyakorolt magatartásformákból.

2021. 09. 16. 14:28
Fotó: Eisenberger Ági
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Semmiségekből állnak össze napjaink. Persze jut minden napra terv és esemény is, ám ha reggel megkérdeznék, mi is fog velünk történni, csak a vállunkat vonogatnánk: majd lesz valahogy. Ezt válaszolta Bódy Gergő, a Momentán Társulat műsorvezetője, ceremóniamestere is, amikor a színházi világosító az esti előadásról kérdezte őt. Majd lesz valahogy. Elkerekedett a szeme a technikai munkatársnak, aki azóta már megszokhatta, hogy az improvizációs színház tényleg ilyen. Meghirdetett esemény, a tér és a szereplők szintén a belátható keretrendszer részei, de hogy milyen témát dob fel a közönség, egyáltalán kik, milyen előfeltevésekkel és motivációkkal ülnek be egy előadásra, annak csak a jóisten a megmondhatója.  

Az viszont egészen pontosan látszik, hogy a koronavírus miatt streamelt, online produkciók után újra telt ház van az Ó utcai Impróban. Tizennyolc éves a társulat, a 2500., ünnepi előadás pedig a legnépszerűbb, egyben legrégebbi műsorra, a RögvEstre esett. Momentán úgy érzem, lehetetlen, de talán nem is érdemes pontról pontra feleleveníteni a fordulatos est eseményeit, hiszen – nomen est omen – a lényeg a pillanatban van. A momentum mozzanatot, mozdulatot is jelent, legerősebb élményem a társulatról éppen ez: tagjai egymást erősítve mozdulnak, a szituációkra reagálnak, pillanatok alatt átélik és megélik szerepeiket. Természetes módon hangolódnak rá a közönségre is. Jó nézni a figyelmet, az odafordulást és az örömöt, amikor megérzik: a pillanatból éppen alkotás születik. 

A Momentán baráti közösségből alakult.

A társulat tagjai köré mára vendégművészek, tanítványok szerveződtek, akik hisznek az improvizáció közösségszervező erejében. Pirisi László, az „ezerujjú zenemágus” spontán módon megemeli, zenévé varázsolja a színpadon játszódó jeleneteket. A 2500. előadáson fellépett Boldoghy­ Borbála, Kiskovács Attila, Káli Kata, Molnár Levente és Harsányi Bence, akit társulatvezetőként is a kapcsolódás, a játékosság foglalkoztat: meghallani és megérteni egymást, közösen építkezni, örömmel elfogadni a másik ötleteit, felismerni és elismerni a bennünk rejlő erősségeket. Hitvallása szerint „a nevetés, a felszabadult játék megmutatja a legjobb arcunkat, amivel meglephetjük magunkat és a környezetünket is”.

A meglepetés, akár örömteli, akár kellemetlen, kimozdít a megszokott és begyakorolt magatartásformákból. Hogyan reagálunk váratlan helyzetekre, mit közvetítünk eközben magunkról? Azt, amilyenek valójában vagyunk. Ösztönös, reflektálatlan énünk, jellemvonásaink, alapállásaink is hamar megmutatkoznak a hétköznapokban. Miért késünk rendszeresen a hivatalból? Az együttérző kolléga igyekszik elhitetni a főnökkel, s aztán a lihegve érkező munkatársnak is elmutogatni – a főnök háta mögött –, hogy milyen sztorival szerelte le ideges munkaadóját. Az még csak átélhető, hogy felsővezeték-szakadás miatt momentán nem közlekedik a troli, esetleg hihető történet, hogy a szétszórt munkatárs azt hitte: szombat van, na de hogy a házi Triceratops lenyelte a csörgőórát?! Ezt kitalálni, elmutogatni, illetve felismerni, aztán hitelesen képviselni a főnök előtt, folyamatában is kacagtató. Érdekes tapasztalat, mekkora a közönség felelőssége abban, hogy végül milyen fordulatot vesz egy-egy történet. És mekkora az öröme, ha a megoldás felfelé mutat, értéket közvetít! A felelős gondolkodásmód megtapasztalása – hogy egy könnyedén odavetett szónak, farzsebből kihúzott tárgynak is döntő szerepe lehet – teszi, hogy a közönség tagjai hamar ismerős ismeretlenként tekintenek egymásra, közös kérdések és tapasztalatok birtokosaként. Érdemes például szülőként beleengedni a gyereket egy felnőttes szerepbe? A szemléletformáló helyzetek megerősítik a közösségi alapállást, s ez az Impró falain kívülre is magunkkal vihető. 

Az improvizáció szemlélet: figyelemre és a pillanat megélésére tanít. A Momentán társulat alkalmazott formában is használja eszköztárát, rendszeresen tart imprókurzusokat, tréningeket. Piacképessége megerősíti, hogy a színházi forma közvetlen lehetőséget teremt a személyiségfejlődésre. A kultúra erre tanít évezredek óta.

Borítókép: Molnár Levente és Penke Bence. Egymást erősítve mozdulnak (Eisenberger Ági)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.