A továbblépés útja azonban az integráció. E fordulat megvalósítása nem könnyű, mert a Türk Tanács országai közül többen eltérő gazdasági és biztonsági együttműködések tagállamai. De a folyamatot elősegíti, sőt amolyan szükségszerűséget teremtett meg az a helyzet, hogy a türk világ az elmúlt évtizedben szervesült geopolitikai egységgé vált. A Tien-santól az Égei-tengerig nyúló térség hasonló modernizációs és biztonságpolitikai kihívások rendszerében él. Az a tény, hogy Kína és Oroszország geostratégiai vektorai a türk világban találkoznak, ezt az eurázsiai övezetet globális összefüggésekben is rendkívül felértékeli. Az elmúlt évtized óta olyan kontinentális közlekedési és gazdasági folyosó épül Nyugat-Kína és Európa között, amely egyes tengeri útvonalak riválisa kíván lenni. Ez eddig soha nem látott változásokat hoz létre a térség egészében, s amely Ankarát, Bakut, Biskeket, Nur-Szultánt és Taskentet új tartalmú és átfogó együttműködésekre kényszeríti. A Türk Tanács mára már nem csupán a közös nyelvi és kulturális gyökerekről szól, hanem egy 150 milliós, hatalmas kiterjedésű geopolitikai térség új szempontok szerinti épüléséről.
Az Egyesült Államok afganisztáni kudarca olyan folyamatokat indított el a sok mindent átélt és kemény ellenállásairól híres országban, amely érzékenyen érinti a közép-ázsiai államokat. Olyan ideológiai, biztonságpolitikai és kriminalisztikai kihívásokra kell már most megfelelő választ adniuk, amelyekre történelmük során még nem volt példa. Ebben a helyzetben a Türk Tanács számukra olyan első együttműködési gyűrű, amelyet az EU-nak és számos globális nemzetközi tényezőnek fokozottan segítenie kell, mert a térségbeli geopolitikai nagy játszma folytatódik.
Amikor az azerbajdzsánok, a kirgizek, az özbekek és a kazakok függetlenségének harmincadik évfordulója kapcsán visszatekintünk az elmúlt évtizedekre, meg kell állapítanunk, hogy jól működő államok jöttek létre igazodva a sajátos társadalmi szerkezethez és a posztszovjet politikai gondolkodáshoz, amelyek stabilitást teremtettek már a Szovjetunióból való kiszakadás rendkívül nehéz és megpróbáltatásokkal teljes korszakában is. Létrejöttek a piacgazdaságok, s a legtöbb államban a földtulajdonlás kérdését is rendezni tudták. Az egyes államokban élő nagy létszámú orosz lakossággal minden kormányzatnak jó kapcsolatai vannak, közösségeik részét képezik az állami-társadalmi életnek. Az egyes államokban természetesen vannak regionális ellentétek, amelyek az egykori törzsi viszonyoknak sajátos továbbélései. Ez különösen Kirgizisztánban vezetett többször kormányválsághoz. A modernizációs lépéseket sok esetben elbátortalanította az, hogy ennek vesztesei is lehetnek, és a változások a régi érdekcsoportokat leértékelhetik. A legtöbb térségbeli ország óvatos reformpolitikát folytat. Taskentben a kormányzat átfogó strukturális reformprogramot hirdetett meg. Ennek sikere az ország 35 milliós népessége okán a térség egészét illetően is életbevágóan fontos.
„Vártak bennünket”
Amikor az 1970-es években török szakos egyetemi hallgatóként néhány tanáromtól azt hallottam a közép-ázsiai népekről tartott szemináriumokon, hogy eljön az idő, amikor visszanyerik függetlenségüket, rendkívül kétkedtem. De akkoriban a magyarországi szovjet uralom is végtelennek tűnt. Amikor 1988 táján már látszódott a moszkvai világ megrázkódása, és szabadságunkhoz mi is egyre közelebb kerültünk, felsejlett a Szovjetunió felbomlásának lehetősége is. Egyre több könyv jelent meg a nyugati világban a szovjet uralom alatti népekről: az elfelejtett történelem új életet kezdett. 1991 karácsonyán turkológusként levelet írtam Jeszenszky Géza külügyminiszternek, hogy Magyarország az első államok között legyen, amelyek elismerik az új államok függetlenségét.
Hamarosan megtudtam, hogy magyar diplomaták ekkorra már jártak a közép-ázsiai fővárosokban, és Bakuban is megtették az első lépéseket. 1992 nyarán külügyi szolgálatba léptem: nekem lett a feladatom a közép-ázsiai és a transzkaukáziai államokkal való diplomáciai kapcsolatok megteremtése, s ezekről az országokról az első háttéranyagok megírása is, amelyek azóta már levéltári anyagok. 1992–1993-ban szinte minden fővárosba eljutottam. Már működtek a külügyminisztériumok pár kollégával, akik vagy volt szovjet diplomaták, vagy nyugati nyelveket beszélő értelmiségiek voltak. Nekünk, magyaroknak nagyon örültek. Elmondhatom: vártak bennünket. 1993 áprilisában Kelemen András külügyi politikai államtitkár vezetésével népes küldöttség látogatott el az új államokba. Megnyitottuk első nagykövetségünket a kazaksztáni Almatiban. Azóta sok idő telt el. A térségbeli külügyminisztériumokban ma már sok százan dolgoznak. Azerbajdzsán és a közép-ázsiai országok megbecsült tagjai a nemzetközi közösségnek, zászlójuk ott lobog az ENSZ különböző intézményei előtt. Örömmel tölt el, hogy a türk térség legtöbb országában nagykövetségünk működik, s Budapesten is remélhetőleg tovább nő a térség misszióinak száma: jelenleg Törökország történelmi nagykövetsége mellett Kazaksztán és Azerbajdzsán rendelkezik hazánkban képviselettel.
A magyar név Azerbajdzsánban és Közép-Ázsiában régen is jól csengett, és ma is jól cseng. De a diplomácia nem csupán az országimázsról, hanem sokkal inkább a tartalmakról szól. Ezek a XXI. században a gazdasági kapcsolatok bővítését, az innovációs képességek összekapcsolását, a közös egyetemi képzéseket és a biztonságpolitikai együttműködéseket jelentik. A Türk Tanáccsal való kapcsolataink is erről szólnak 2018 óta: a jövőépítésről egy számunkra sok tekintetben felfedezendő térségben. Másként szólva: a faültetésekről, annak tudatában is, hogy ezek ágai csak évek múlva teremnek majd gyümölcsöt. De ezt teszik türk világbeli barátaink is, akik Magyarország-tudásukat most léptetik át a legendák szép világából a gyakorlati és a jövőbe mutató mindennapi életbe és a jövőfejlesztés egyes tervezési szektoraiba. Ebben a barátság, a személyes szimpátia és az érdekek sajátos egyveleget alkotnak a modernizációs globális kihívások szinte kényszerítő rendszerében.
A szerző Hóvári János történész, turkológus, nagykövet; a Türk Tanács Budapesti Képviseleti Irodájának vezetője
Borítókép: Jellegzetes vonalú felhőkarcolók a lakótelepek védvonalában és óvárosi hangulat a mintegy ötmilliós azerbajdzsáni főváros, Baku „védjegye”. A Forma–1 csak ráadás. Fotó: Reuters